Szybkie szukanie |
Router do autokarów, busów
|
13-07-2015, 10:50
Post: #1
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
Witam serdecznie,
Mam problem, chciał bym zamontować routery do busów a więc musi obsługiwać minimum 20 użytkowników lub więcej. Który z dostępnych na rynku do tego się nadaje? Czy router posiadający slot SIM można wykorzystać mobilnie? Chodzi mi o ściąganie sygnału gdy samochody są w ruchu i co z ewentualnymi wstrząsami.. Czy ma ktoś doświadczenie w tym temacie? Będę wdzięczny za pomoc. |
|||
13-07-2015, 11:57
Post: #2
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
Wszystko zależy od budżetu.
Przy większym proponowałbym zakup specjalnego routera. Przy mniejszym - zakup routera stacjonarnego (mobilne odpadają z powodu limitu minimum 20 klientów), ale raczej w postaci router+modem, np. Dovado Tiny + E3372. Ewentualnie warto rozważyć antenę na dach, jeżeli jest miejsce i możliwość, zwłaszcza przy ruchu poza miastem. Większym problemem jest jednak taryfa - pamiętaj, że największe limity (rzędu 100 GB przy tak zwanym "no limit") to jest na kilka-kilkanaście godzin intensywnego używana przez 2-3 osoby. Ważna jest polityka - jakie usługi ograniczysz. Ogólnie warto pomyśleć o zablokowaniu wszystkiego poza WWW, mail, może FTP. No i oczywiście za granicą to nie zadziała sensownie (koszty roamingu). Wstrząsy są problemem tylko w przypadku montażu anteny - ona nie może spaść w trakcie jazdy, a trzeba też uważać na złącza antenowe w modemie. Zasięg WiFi to nie jest problem. Stacjonarne routery to za dużo problemów. Mobilne są fajne, ale problemem jest limit liczby użytkowników. Warto pomyśleć o tym, co i jak w razie nadużycia łącza przez klienta (dziecięca pornografia itd.). |
|||
1 użytkownik podziękował użytkownikowi jakubd za tę wiadomość: vianooo (2015-07-15) |
13-07-2015, 16:02
Post: #3
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
Dzięki za odpowiedź.
Pewien operator za nielimitowany internet ma ofertę 37,99zł netto / mc - to już jest kwota do zaakceptowania. Oczywiście chciał bym sobie ustawić stronę startową np swojej firmy i mieć możliwość zablokowania innych rzeczy poza www, email, youtube. Chciał bym na router przeznaczyć ok 400zł więc te profesjonalne chyba odpadają. Oferta jest niby LTE do 70mb/s ale myślę że nie musiał by to być router LTE, gdyby prędkość była w okolicach 10-20mb/s - wystarczyło by. Który więc konkretnie router nadał by się do busa? Z podłączeniem anteny na zewnątrz obawiam się że byłby problem :/ |
|||
13-07-2015, 17:17
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-07-2015 18:04 przez szopen.)
Post: #4
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
vianooo napisał(a):Pewien operator za nielimitowany internet ma ofertę 37,99zł netto / mc - to już jest kwota do zaakceptowania.jeśli to nie tajemnica, to podziel się informacjami (cenowo jest to zbliżone do prepiad w Playu, tyle, że tam "bez limitu" oznacza regulaminowo 100GB, choć raporty niektórych użytkowników mówią, że akurat w tej sieci to ograniczenie nie jest ściśle przestrzegane, ale przy systematycznym przekraczaniu transferu możesz być pewien, że w końcu trafisz na "lejek", dla kontrastu w przypadku Plusa/CP "lejek" o prędkości uniemożliwiającej korzystanie z sieci pojawia się z aptekarską wręcz dokładnością) 70Mbps to będziesz miał jak zaparkujesz pod stacją bazową i to raczej tylko jeśli to stacja LTE (żaden operator usług mobilnych nie jest w stanie świadczyć w tej chwili usług z takimi parametrami na większym obszarze) 10-20Mbps jest wykonalne na obszarach miejskich oraz przy bardziej uczęszczanych drogach - po prostu zasięg 3G w każdej z sieci to dziś chyba już ponad 90% powierzchni kraju (co nie zmienia faktu, że niektóre stacje bazowe są na tyle obciążone, że i tak nie da się uzyskać takich prędkości), ale wciąż są dziury w zasięgu nawet dotyczące pracy w 2G, gdzie technologicznie jesteśmy ograniczenie do prędkości rzędu 0,2Mbps co do pozostałych kwestii przy twoich wymaganiach ii aby zamknąć się w kwocie 400zł na sprzęt do jednego busa to raczej musisz się oprzeć o najtańsze możliwe rozwiązania (w tych 400zł zmieścisz się z routerem i modemem LTE oraz być może przetwornicą 24V=->12V=?), które mogą pracować z alternatywnym oprogramowaniem (mam na myśli np. openwrt) pod warunkiem, że poświęcisz sporo czasu by samodzielnie dostosować sprzęt do swoich potrzeb (bo żaden "z pudełka" nawet z alternatywnym softem nie zapewni takich funkcji jak np. automatyczne przekierowanie na stronę firmy, czy innych ograniczeń) co do rozwiązań typowo profesjonalnych tu masz przykłady (i możesz spytać o ceny, też "z pudełka" prawdopodobnie nie będą miały upragnionych funkcji, ale przy zapytaniu ofertowym możesz od razu o to spytać) http://welotec.trustpass.alibaba.com/pro...L_EX0.html http://pa.teldat.com/teldat-h1-automotiv...latform-2/ (ciekawe, czy można by się z tym tematem podpiąć pod jakiś projekt unijny?) PS 1) typowe powszechnie dostępne routery mobilne (mam na myśli głównie Huawei i ZTE) "odpadają w przedbiegach" z racji ograniczenia liczby klientów WiFi - podczas moich eksperymentów okazało sie, że takie rozwiązanie nie daje rady nawet w busie "8osób+kierowca " - jak się okazuje w dzisiejszych czasach wiele osób używa więcej niż jednego urządzenia mobilnego i nikt nie zwraca uwagi na wyłączanie nieużywanych urządzeń (a one w trybie czuwania łączą się automatycznie z wifi powodując wyczerpanie limitu podłączonych urządzeń bezprzewodowych do jednego routera) 2) do rozważenia ale TYLKO "na próbę zasięgu" mógłby być zestaw TL--MR3040 + jakiś modem (ja testy tego modelu przerwałem na etapie modemu 7,2Mbps) z doświadczenia innych użytkowników wiem, że akumulator wytrzymuje pół roku do maksymalnie roku pracy w samochodzie plusem tego modelu jest możliwość instalacji alternatywnego oprogramowania, minusem zaledwie 4MB flasha, więc nie ma co liczyć na możliwości łatwego dostosowania oprogramowania ze względu na konieczność zastosowania extroota, a tm samym robi się to rozwiązanie "pajęczarskie", bo dochodzi hub, zasilanie huba, modem i pendrive 3) z tego powodu uważam, że jedynym sensownym posunięciem jest zastosowanie jakiegoś domowego routera, który jest wyposażony w dostateczną ilość flasha na pokładzie (abyśmy mogli bezproblemowo zainstalować alternatywny soft i doinstalować sobie skrypty czy pakiety realizujące dodatkowe funkcje bez obaw o to, że braknie na to miejsca) oraz z portami usb będącymi w stanie zasilić modem w warunkach słabego zasięgu (i to jest ten słaby punkt, ja w domu z powodzeniem używam TL-WDR4300 używając do zasilania modemu obu portów usb, ale nie mam bladego pojęcia czy to rozwiązanie sprawdzi się mobilnie ale przypuszczalnie nie), niestety nie jest to jedyne "ale", bo dochodzą jeszcze tzw. kwestie klimatyczne, czyli - konieczność zabezpieczenia płyty głównej i elementów przed wilgocią i ewentualną korozją (to załatwi lakierowanie, ale pozbawi gwarancji albo cykliczna wymiana sprzętu np. co 2 lata ) - konieczność zabezpieczenia przed przegrzewaniem (np. prze montaż dodatkowych radiatorów oraz być może wymiana niektórych elementów na bardziej odporne na wysokie temperatury) oraz na koniec - konieczność zapewnienia odpowiedniego zasilania (choćby po to aby użycie rozrusznika nie powodowało resetowania się sprzętu) 4) użycie domowego routera byłoby znacznie ułatwione gdybyś na pokładzie busów miał przetwornice 230V~ pracujące w trybie postojowym (czyli zasilanie z dodatkowego akumulatora odseparowanego w odpowiedni sposób od reszty układu elektrycznego pojazdu Statystyki Folding@home |
|||
1 użytkownik podziękował użytkownikowi szopen za tę wiadomość: vianooo (2015-07-15) |
14-07-2015, 09:18
Post: #5
|
|||
|
|||
RE: Router do autokarów, busów
Na początek dziękuje za zainteresowanie tematem i taką wyczerpującą odpowiedź. Jak widać temat trudny a dla mnie jako laika tym bardziej. Jednak jest już coraz więcej firm która uatrakcyjnia swoje oferty na przewóz osób właśnie wifi w samochodach dlatego tez chciał bym iść w tym kierunku. Firmy montują już wifi nawet do małych samochodów 9 osobowych typu Mercedes Vito a tam poszaleć z siecią pajęczyn nie można
(13-07-2015 17:17)szopen napisał(a): jeśli to nie tajemnica, to podziel się informacjami (cenowo jest to zbliżone do prepiad w Playu, tyle, że tam "bez limitu" oznacza regulaminowo 100GBOczywiście że nie tajemnica. PLAY w ofercie dla firm ma ofertę sama karta sim bez urządzenia w cenie 37,99zł netto bez limitu transferu danych. Nie wyczytałem tam nigdzie limitu 100GB. To chyba dobra oferta na tego typu rozwiązanie? Bo jeśli nie taka to jaka inna. Z jakiej mogą korzystać np Polskie Busy czy inne firmy autokarowe, chyba jedynie internet bez limitu. Czy zatem jeśli zapodam router Dovado Tiny z jakimś modemem to uważacie że to może zdać egzamin? Leży mi w domu nie używany modem właśnie z Playa Huawei E3131. Można by go złączyć z Dovado? Czy to jednak nie LTE i nie da rady? Kwestie zasilania routera bym ogarnął. |
|||
14-07-2015, 09:41
Post: #6
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
Chodzi pewnie o tę ofertę:
http://dlafirm.play.pl/oferta/play-inter...tylko-sim/ 100GB jest opisane w punkcie VI.6 i zaczyna się tak: "Operator zastrzega sobie prawo do obniżenia prędkości transmisji danych danemu Abonentowi po przekroczeniu przez niego 100 GB w danym Okresie Rozliczeniowym w ramach usługi „Internet bez limitu na zawsze dla Firm”. W zasięgu LTE prędkość pobierania będzie ograniczona do 2 Mbit/s (w LTE i 3G). Ogólnie - to nigdy nie jest bez limitu. Bardzo ważna uwaga: zasięg w ramach tej usługi będzie działał TYLKO w ramach własnej infrastruktury Play, czyli http://www.play.pl/pomoc/mapa-zasiegu/ bez "cały zasięg". vianooo napisał(a):Czy zatem jeśli zapodam router Dovado Tiny z jakimś modemem to uważacie że to może zdać egzamin? Leży mi w domu nie używany modem właśnie z Playa Huawei E3131. Można by go złączyć z Dovado? Czy to jednak nie LTE i nie da rady? Kwestie zasilania routera bym ogarnął. Dovado Tiny spokojnie sobie da radę, choć nie zrobisz na nim strony reklamowej swojej firmy (tzw Captive portal), ale z pewnością będzie tanio (używane na allegro są po 100 PLN). E3131 to modem 2G i 3G - LTE w nim nie ma. Według mnie warto kupić E3372 do tego zastosowania - w miastach ludziom będzie działać znacznie szybciej. Ponieważ całość jest mała - wystawić gdzieś przy przedniej szybie i na początek takie rozwiązanie się sprawdzi. W razie czego zestaw testowy (to mam od ręki w Warszawie) albo gotowca mogę przygotować na zamówienie w ramach mojej działalności w sklepie przy blogowym - http://jdtech.pl/sklep (w ofercie tam takich gotowych zestawów w ofercie stałej nie mam, po prostu proponuję pomoc w ramach mojej firmy, a tego typu rozwiązania niestandardowe to normalna działalność firmy). Pozostaje kwestia zasilania, które powinno być dość stabilne - na szybko przetwornica 230V, ale poszukać można zasilacza bezpośredniego z instalacji samochodowej/autobusowej - tylko trzeba ustalić, czy to 12 czy 24V. No i ważne: KONIECZNIE zmienić hasło administracyjne do interfejsu routera na niestandardowe. |
|||
1 użytkownik podziękował użytkownikowi jakubd za tę wiadomość: vianooo (2015-07-15) |
14-07-2015, 10:47
Post: #7
|
|||
|
|||
RE: Router do autokarów, busów
Dzięki! hm widać że nolimit to nie nolimit ale do kruczków operatorów już chyba każdy się przyzwyczaił. Gdybym zablokował w routerze wszystko poza www, email, youtube to pewnie transferu by starczało. Czy w Dovado Tiny można zrobić takie ograniczenia?
Jeszcze kwestia zasilania, widzę że na allegro oferują ładowarki samochodowe do tych routerów po ok 80zł. A to przecież typowe parametry 5V 2A więc chodzi o wtyczkę. Pytanie czy jeśli podłączył bym to do instalacji samochodowej na stałe pod prąd za pierwsza pozycją kluczyka (jak radio) to czy wyciąganie kluczyka a więc odcinanie prądu do routera nie będzie powodować jego resetowania? Po przekręceniu kluczyka router odpali normalnie? |
|||
14-07-2015, 10:57
Post: #8
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
Tiny ma dosyć ubogą konfigurację i może być trudno selektywnie poblokować usługi.
Jeśli radio działa bez kluczyka to router też będzie działał. Natomiast przy zapalaniu prawdopodobnie będzie się resetował, bo cały prąd idzie wtedy do rozrusznika i spada napięcie w instalacji. |
|||
1 użytkownik podziękował użytkownikowi Arathefu za tę wiadomość: vianooo (2015-07-15) |
15-07-2015, 01:18
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-07-2015 01:19 przez szopen.)
Post: #9
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
vianooo napisał(a):Gdybym zablokował w routerze wszystko poza www, email, youtube to pewnie transferu by starczało.gdybyś zablokował youtube i wszelkie inne serwisy filmowe oraz przede wszystkim możliwość pracy programów p2p oraz pobierania dużych plików to może by starczało wszelkie inne usługi nie generują dużego ruchu, tak naprawdę to spory ruch generują jedynie "ściągacze plików" i "oglądacze filmów" 100GB transferu zostanie zużyte w ciągu maksymalnie kilku dni przez takich użytkowników (jeśli tylko faktycznie da radę na twoich trasach osiągnąć wymarzone prędkości) o ile trafisz na każdym z kursów po kilku chętnych na maksymalne wykorzystanie możliwości netu wliczonego w bilet co do Playa to niestety jest to nadal "internet wyspowy", a taryfy umożliwiające korzystanie w roamingu krajowym z dostępu do innych sieci to taryfy głosowe (z góra kilku-gigabajtowymi limitami transferu) jakkolwiek w ramach testów możesz użyć prepaida w tej sieci (z pakietem "no limit"=100GB za 45zł) nie pchając się w długie umowy lojalnościowe Statystyki Folding@home |
|||
1 użytkownik podziękował użytkownikowi szopen za tę wiadomość: vianooo (2015-07-15) |
15-07-2015, 01:39
Post: #10
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
W kwestii zasilania:
vianooo napisał(a):Jeszcze kwestia zasilania, widzę że na allegro oferują ładowarki samochodowe do tych routerów po ok 80zł. A to przecież typowe parametry 5V 2A więc chodzi o wtyczkę. Pytanie czy jeśli podłączył bym to do instalacji samochodowej na stałe pod prąd za pierwsza pozycją kluczyka (jak radio) to czy wyciąganie kluczyka a więc odcinanie prądu do routera nie będzie powodować jego resetowania? Po przekręceniu kluczyka router odpali normalnie?Wpięcie na krótko do instalacji jest BARDZO ZŁYM POMYSŁEM. Nie, nie chodzi tylko o wtyczkę, ale o stabilizację napięcia. Różne urządzenia pokładowe powodują pojawianie się na instalacji bardzo dziwnych zakłóceń, które mogę nie tylko zawiesić i zresetować router, ale po prostu go spalić. Głupi silnik od wycieraczek powoduje czasem koszmarne zakłócenia. |
|||
1 użytkownik podziękował użytkownikowi jakubd za tę wiadomość: vianooo (2015-07-15) |
15-07-2015, 10:55
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-07-2015 11:06 przez vianooo.)
Post: #11
|
|||
|
|||
RE: Router do autokarów, busów
Samochody te to nowe busy Sprintery więc już na szynie can, mają domawiane w Mercedesie specjalne złącze do podłączania dodatkowych odbiorników więc mam nadzieje że nie będzie się działo tak jak piszecie że w najgorszym wypadku spali router. Do tego złącza podłączane są róże rzeczy jak monitory DVD, monitoring GPS itp z tymi urządzeniami się nic nie dziele więc mam nadzieje router też przeżyje
Na opcję z przetwornicą też jestem otwarty ale nie wiem czy nie będzie to powodować rozładowywania akumulatora a na ryzyko nie odpalenia w którymś momencie - nie mogę sobie pozwolić. Nie pozostaje nic innego jak potestować. Faktycznie lepiej na prepaid 100GB za 45zł - dzięki za podpowiedź. Owszem, zdaję sobie sprawę że zasięg jest wyspowy i w miastach powinno działać a problemy będą w trasie, biorąc pod uwagę fakt że jeździmy po całej Polsce (nie na liniach regularnych). Ale tego nie przeskoczymy a z biegiem czasu będzie lepiej niż gorzej. Zdecyduje się chyba na rozwiązanie Dovado Tiny + router LTE. jakubd W jakiej cenie możesz zaoferować więc taki zestawik? Na allegro te używane będą dużo taniej? |
|||
15-07-2015, 11:20
Post: #12
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
vianooo napisał(a):Samochody te to nowe busy Sprintery więc już na szynie canSzyna komunikacyjna między podzespołami nie ma żadnego związku ze stabilizacją napięcia na okablowaniu zasilającym. vianooo napisał(a):Do tego złącza podłączane są róże rzeczy jak monitory DVD, monitoring GPS itp z tymi urządzeniami się nic nie dziele więc mam nadzieje router też przeżyje SmileDaj namiary na specyfikację tego układu zasilania - jeżeli jest to napięcie stabilizowane, to wtedy nie mam uwag. Jeżeli nie, to pozostały sprzęt, o ile został prawidłowo zamontowany, na pewno ma stabilizatory na wejściu albo w środku. vianooo napisał(a):Na opcję z przetwornicą też jestem otwarty ale nie wiem czy nie będzie to powodować rozładowywania akumulatora a na ryzyko nie odpalenia w którymś momencie - nie mogę sobie pozwolić.Przetwornicę podłączasz pod układy, które powinny być sterowane przez kontroler zasilania pojazdu (w końcu to nowoczesny pojazd z szyną CAN). Jak napięcie na aku spadnie poniżej wybranego przez producenta progu, to wszystko co niepotrzebne powinno zostać odcięte automatycznie. vianooo napisał(a):W jakiej cenie możesz zaoferować więc taki zestawik? Na allegro te używane będą dużo taniej?To zależy, skąd mam wziąć ten sprzęt Z oficjalnej dystrybucji Dovado Tiny kosztuje niecałe 400 PLN (dokładną cenę muszę sprawdzić). Dla mnie nie stanowi problemu, żeby kupić go na tej aukcji i dostarczyć skonfigurowany właśnie taki - dostaniesz przetestowany, ale taki, jak otrzymam (zwykle mają zauważalne ślady użytkowania). Do tego modem E3372 - zrobię test, czy lepiej w wersji tradycyjnej, czy HiLink i ustawię inne parametry tak, jak będziesz chciał. Skonfigurowany modem to koszt 199 PLN. Pozostaje kwestia zasilania i ewentualnej nietypowej konfiguracji. Jeżeli masz możliwość wpaść do Warszawy, to mogę przygotować zestaw testowy (mam Dovado swój testowy na stanie) z E3372 i możesz zobaczyć, jak to działa. Starter Play też się znajdzie. |
|||
15-07-2015, 13:32
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-07-2015 14:04 przez szopen.)
Post: #13
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
kwestia przetwornicy jest w skrócie taka (CAN raczej nie ma nic do rzeczy):
zwykła instalacja nie ma trybu postojowego - przetwornica jest podłączona bezpośrednio do jedynego akumulatora, a sterowana jest sygnałem "za kluczykiem" lub z całkowicie niezależnego wyłącznika (to drugie rozwiązanie było w kilku starszych busach w firmie i parę razy skończyło się rozładowanym akumulatorem, zanim kierowcy nauczyli się odruchowo wyłączać przetwornicę na KAŻDYM postoju) natomiast tryb postojowy jest realizowany mniej więcej tak (opis na podstawie instalacji przygotowywanej prze jedną z firm zabudowujących busy): w samochodzie jest montowany drugi niezależny od głównego akumulator przeznaczony do pracy wyłącznie z przetwornicą, jest on dołączany do zasilania pojazdu tylko na pracującym silniku (w ten sposób ma zapewnione ładowanie) oraz jest dodatkowo zabezpieczony przed rozładowaniem przez elektrykę pojazdu zastosowaną diodą prostowniczą dużej mocy, oczywiście przetwornica ma wtedy niezależny od stacyjki wyłącznik jakkolwiek też trzeba pamiętać, że zasilanie postojowe wystarcza na góra kilka godzin pracy, więc też trzeba mieć świadomość jak tego używać ponadto w pojazdach pracujących w sposób mieszany (tj. stacjonarno-mobilny) zwykle instalacja elektryczna 230V~ jest znacznie bardziej rozbudowana i niech jako przykład posłuży montowane przyłącze zasilania zewnętrznego umożliwiające w trybie stacjonarnym używanie choćby drukarek laserowych czy choćby czajnika elektrycznego (chociaż widziałem na własne oczy, gotowanie w czajniku podpiętym do przetwornicy dużej mocy i zasilanej w zwykły sposób z głównego akumulatora pojazdu) vianooo napisał(a):zdaję sobie sprawę że zasięg jest wyspowydlatego właśnie uważam, że pomysł jest dobry, ale z realizacją będzie cienko powinieneś przejrzeć taryfy wszystkich 4 dużych operatorów (a akurat Play ma realnie najmniejszy zasięg, jakkolwiek na czas testów/eksperymentu będzie wystarczający) co do zasięgu Play to mogę napisać ze 3 słowa - otóż paru kolegów podróżujących razem ze mną grywa w gry karciane online - w 3/4 przypadków o wygranej/przegranej decyduje zasięg a właściwie jego brak większość graczy ma Playa właśnie, pozostałe 2 osoby, które zwykle nie przegrywają z powodów technicznych mają bodajże Orange i T-mobile?… (i tak już chyba wszyscy mają jakieś pakiety danych w komórkach czy wręcz tablety lub laptopy z autonomicznym dostępem do sieci komórkowej, więc przerwałem eksperymenty z routerami) co do kwestii zużycia danych - eksperymentalnie w gronie 8+1 osób podróżujących razem włączyłem kiedyś pakiet 2GB na karcie Virgin Mobile (korzysta z łącznego zasięgu Play i T-mobile) włożonej do mobilnego routera - wystarczył na około 1/3 pojedynczej trasy i mimo że wszyscy wiedzieli, że jest to malutki pakiet (w zamyśle były właśnie takie gierki online "na kurniku", FB czy przeglądanie zwykłych stron), to "winowajcy" nie ma do dziś zasięg u tego MVNO jest wystarczający (w przeciwieństwie do Playa) tyle, że VM nie ma żadnych atrakcyjnych pakietów danych (poza możliwością użycia darmowego transferu na lejku, który nadaje się np. do nawigacji online czy Yanosika) Statystyki Folding@home |
|||
15-07-2015, 17:27
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-07-2015 17:33 przez vianooo.)
Post: #14
|
|||
|
|||
RE: Router do autokarów, busów
(15-07-2015 13:32)szopen napisał(a): dlatego właśnie uważam, że pomysł jest dobry, ale z realizacją będzie cienko W takim razie zastanawia mnie z jakich operatorów czy wielkości pakietów danych korzystają duże firmy przewozowe autokarowe np Polski Bus, Marcel, itp skoro oferują wifi na pokładzie robiąc przewóz osób na liniach regularnych a więc potencjalnych pasażerów korzystających z sieci jest większa niż w przewozach okazjonalnych a więc na wynajem. Ciekawe jest np też to że taka firma jak TigerExpress która realizuje linię z Krakowa do Ostravy do swoich busów też zamontowało wifi - muszą mieć routery dualsim i korzystają pewnie z 2 kart z pakietami - jedna polska jedna czeska bo roaming znów mocno generował by koszty. Nie jest możliwe rozliczanie się za zużyte kb gdyż jako przykład mogę podać pewną awarię która nastąpiła w jednym miesiącu w kartach telemetrycznych które używam do GPSów. Otóż odpięły się pakiety danych które zwykle w abonamencie za 5zł netto wystarczają mi spokojnie na miesiąc. Busy zrobiły po ok 7tys km w tym miesiącu i rachunek za każdego z nich przyszedł mi w wysokości ok 70-100zł / kartę. Tak więc gdyby przyszło im rozliczać się za wielkość zużytych danych, kwoty w takich firmach były by chyba ogromne, natomiast jeśli 100GB poleci szybko to jaka jest alternatywa i rozwiązanie? Odnośnie zasięgu. Od 2 lat posiadam mobilny router plusa z pakietem 15GB i na prośbę czasem odpalam go w busie. Zasieg LTE powiem szczerze jest super, wiadomo że jak zajedziemy gdzieś w Bieszczady do Wetliny to będzie problem ale w zasadzie nawet na wioskach działa fajnie. Często klienci mówią mi że internet jest bardzo szybki, szybszy niż w hotelu itd A więc Plus LTE na + a z Play jak będzie, zobaczymy. Odnośnie zasilania - kupię używane urządzenie na allegro, podłącze tak jak wspomniałem ewentualnie pomyślę o jakimś regulatorze napięcia i dam znać jak się spisuje w normalnym użytkowaniu. PS bardzo dzięki wszystkim za zainteresowanie tematem i chęć pomocy w tej kwestii która jak widać nie jest łatwa do ogarnięcia. |
|||
15-07-2015, 18:03
Post: #15
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
nie podróżuję wcale autobusami liniowymi, więc nie mogę nic powiedzieć o tym jak działa w nich wifi ani czy generalnie działa ten dostęp do internetu (bo np. jeśli chodzi o kolej to widziałem pociągi, w których owszem wifi jest, ale internetu to już nie ma ), ale wystarczy wybrać się z laptopem na przejażdżkę, aby się o tym przekonać
parę prostych testów wystarczy, aby zebrać trochę podstawowych informacji i to bez żadnego specjalistycznego oprogramowania - wystarczy przeglądarka i kilka poleceń dostępnych w systemie http://www.speedtest.net/pl/ http://whatismyip.org/ http://ipchicken.com/ a podstawowe polecenia (do wykonania w terminalu/linii poleceń oczywiście z odpowiednimi parametrami) to: ping i traceroute (w windowsach tracert) do sprawdzenia czy nie występują dziury w zasięgu wystarczy posłuchać radia internetowego (a jeśli parametry dostępu będą naprawdę wysokie to choćby obejrzeć jakiś film online) w ten sposób wprawdzie nie dowiesz się jakie są używane taryfy i jakie mają podpisane umowy z operatorami, ale będziesz wiedział jacy to operatorzy i jak jest faktyczna jakość tego mobilnego internetu Statystyki Folding@home |
|||
16-07-2015, 00:11
Post: #16
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
vianooo napisał(a):jeśli 100GB poleci szybko to jaka jest alternatywa i rozwiązanie?Mam tylko jedno pewne rozwiązanie: kolejna karta SIM i kolejny pakiet za 45 PLN vianooo napisał(a):Ciekawe jest np też to że taka firma jak TigerExpress która realizuje linię z Krakowa do Ostravy do swoich busów też zamontowało wifi - muszą mieć routery dualsim i korzystają pewnie z 2 kart z pakietami - jedna polska jedna czeska bo roaming znów mocno generował by koszty.Są rozwiązania automatyczne, ale w przypadku najprostszych rozwiązań - po prostu są dwa modemy (lub po prostu dwie karty SIM) i zamieniają je miejscami w okolicach granicy i tyle. |
|||
16-07-2015, 11:01
Post: #17
|
|||
|
|||
RE: Router do autokarów, busów
Jeszcze wrócę do tematu, otóż jeden Pan polecił mi taki zestaw:
Router: RouterBoard 951Ui-2HnD Modem: Modem Huawei E3372s-153 LTE Zasilanie: przez port RJ-45 kablem internetowym, PoE z wykorzystaniem adaptera PoE. Dla mnie to trochę czarna magia. Co sądzicie? |
|||
16-07-2015, 12:31
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-07-2015 12:39 przez szopen.)
Post: #18
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
Sądząc po specyfikacji ten sprzęt ma przetwornicę DC-DC umożliwiającą zasilanie od 8V (czyli zasilanie 5V odpada, zajrzałem na twoją stronę i pojąłem że masz dostępne też 5V w najnowszych busach ) do 30V
a więc w busach nawet nie bałbym się go podpiąć bezpośrednio do obwodu 12V (licząc się z efektami resetowania po każdym zadziałaniu rozrusznika, chyba, że oprócz tego stabilizowanego 5V masz tez stabilizowane 12V) jakkolwiek podpinanie bezpośrednio do instalacji w przypadku pojazdów z instalacją 24V uważam za ryzykowne, bo napięcie w nich czasem przekracza 30V nie bardzo rozumiem po co PoE - skoro w routerze jest przetwornica to zazwyczaj działa ona zarówno przez PoE jak i na zwykłym wejściu zasilania (potwierdza to specyfikacja na stronie dystrybutora, więc mam wrażenie, że ktoś chce Ci wcisnąć do kompletu niepotrzebny PoE injector, jakkolwiek zawsze należy sprawdzić instrukcję) http://www.mikrotik.org.pl/index.php?produkt,3470 sądzę, (mimo, że "nie miałem w ręce"), dodatkowo biorąc pod uwagę cenę (rzędu 200-250zł), że może to być dość ciekawe rozwiązanie, a jeśli poleca Ci go ktoś, kto używa w podobnym zastosowaniu to tym bardziej jest do rozważenia jeśli zamierzasz kupić na firmę kilkanaście sztuk polecam skontaktować się bezpośrednio z dystrybutorem/producentem, bo może przypadkiem mają egzemplarz demo, który mógłbyś wykorzystać do wstępnych testów (chociaż przy zakupach za kilka tysięcy zł raczej nie ma co liczyć na jakieś szczególne traktowanie, bo jest to kwota porównywalna z pojedynczymi egzemplarzami nieco bardziej zaawansowanych urządzeń) Statystyki Folding@home |
|||
16-07-2015, 12:53
Post: #19
|
|||
|
|||
RE: Router do autokarów, busów
Właśnie podpytałem o konieczność zastosowania specjalnej przetwornicy do busa z instalacją 12V która stabilizowała by napięcie do routera (kosztuje tez niewiele bo ok 50zł) ale zapewnili mnie że nie trzeba.
Wystarczy zwykły zasilacz od routera tylko przerobić zasilanie np do zapalniczki lub na stałe do instalacji. Zasilanie z wykorzystaniem PoA gdyż podobno działa stabilnie i się nie przegrzewa jak w przypadku zwykłego zasilania gniazdem DC. Taki adapter to groszowa sprawa bo 7zł wiec chyba zdecyduje się na takie rozwiązanie, wszystko oczywiście wcześniej zabezpieczone bezpiecznikiem. Taki zestaw do busów oferuje pewna firma ale jak wiadomo liczy sobie swoje prowizje i limit 45GB / mc. Router ten też ma wiele opcji ustawiania jak właśnie ograniczenia do www i email oraz ustawianie startowej www tylko czy ja tą konfigurację ogarnę... Cały zestaw 400zł brutto. |
|||
16-07-2015, 13:28
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16-07-2015 13:39 przez szopen.)
Post: #20
|
|||
|
|||
Router do autokarów, busów
vianooo napisał(a):Zasilanie z wykorzystaniem PoA gdyż podobno działa stabilnie i się nie przegrzewa jak w przypadku zwykłego zasilania gniazdem DC. ten fragment brzmi wyjątkowo dziwnie - wewnątrz routera jest zwykle ta sama przetwornica DC-DC podłączona zarówno do portu PoE jak i do zwykłego gniazda zasilania więc nie rozumiem dlaczego w jednym wypadku miałaby się przegrzewać, a w drugim nie? jakkolwiek to pytanie skierowałbym właśnie do producenta lub dystrybutora (i to nie do handlowca tylko do osoby z supportu która ma pojęcie jakie są flaki w środku) gdybym miał sprzęt do rozebrania w ręce mógłbym przeanalizować budowę, [tu był link, ale zdjęcie przedstawiało płytę główną innego modelu, niestety tego nikt "rozebranych zdjęć" nie wrzucił do sieci, a w każdym razie nie znalazłem] Statystyki Folding@home |
|||
« Starszy wątek | Nowszy wątek »
|
Podobne wątki | |||||
Wątek: | Autor | Odpowiedzi: | Wyświetleń: | Ostatni post | |
Który mobilny router jest wart polecenia? | miodo | 5 | 2 982 |
23-07-2022 19:59 Ostatni post: jakubd |
|
Nju internetowy - jaki router mobilny? | Mowca | 13 | 8 676 |
12-02-2021 18:15 Ostatni post: szopen |
|
router do nju | lalalala | 70 | 26 973 |
19-11-2019 14:57 Ostatni post: Ekonomista |
|
Przy próbie pobrania łatki SSH w Xiaomi router 3g wyskakuje powiadomienie | lolokm | 44 | 50 627 |
14-03-2019 22:42 Ostatni post: lolokm |
|
Router z Wi FI Calling - jest takie coś? | @@Maciek@@ | 16 | 7 581 |
21-02-2019 21:55 Ostatni post: grzech1991 |