vianooo napisał(a):Pewien operator za nielimitowany internet ma ofertę 37,99zł netto / mc - to już jest kwota do zaakceptowania.
jeśli to nie tajemnica, to podziel się informacjami (cenowo jest to zbliżone do prepiad w Playu, tyle, że tam "bez limitu" oznacza regulaminowo 100GB, choć raporty niektórych użytkowników mówią, że akurat w tej sieci to ograniczenie nie jest ściśle przestrzegane, ale przy systematycznym przekraczaniu transferu możesz być pewien, że w końcu trafisz na "lejek", dla kontrastu w przypadku Plusa/CP "lejek" o prędkości uniemożliwiającej korzystanie z sieci pojawia się z aptekarską wręcz dokładnością)
70Mbps to będziesz miał jak zaparkujesz pod stacją bazową i to raczej tylko jeśli to stacja LTE (żaden operator usług mobilnych nie jest w stanie świadczyć w tej chwili usług z takimi parametrami na większym obszarze)
10-20Mbps jest wykonalne na obszarach miejskich oraz przy bardziej uczęszczanych drogach - po prostu zasięg 3G w każdej z sieci to dziś chyba już ponad 90% powierzchni kraju (co nie zmienia faktu, że niektóre stacje bazowe są na tyle obciążone, że i tak nie da się uzyskać takich prędkości), ale wciąż są dziury w zasięgu nawet dotyczące pracy w 2G, gdzie technologicznie jesteśmy ograniczenie do prędkości rzędu 0,2Mbps
co do pozostałych kwestii przy twoich wymaganiach ii aby zamknąć się w kwocie 400zł na sprzęt do jednego busa to raczej musisz się oprzeć o najtańsze możliwe rozwiązania (w tych 400zł zmieścisz się z routerem i modemem LTE oraz być może przetwornicą 24V=->12V=?), które mogą pracować z alternatywnym oprogramowaniem (mam na myśli np. openwrt) pod warunkiem, że poświęcisz sporo czasu by samodzielnie dostosować sprzęt do swoich potrzeb (bo żaden "z pudełka" nawet z alternatywnym softem nie zapewni takich funkcji jak np. automatyczne przekierowanie na stronę firmy, czy innych ograniczeń)
co do rozwiązań typowo profesjonalnych tu masz przykłady (i możesz spytać o ceny, też "z pudełka" prawdopodobnie nie będą miały upragnionych funkcji, ale przy zapytaniu ofertowym możesz od razu o to spytać)
http://welotec.trustpass.alibaba.com/pro...L_EX0.html
http://pa.teldat.com/teldat-h1-automotiv...latform-2/
(ciekawe, czy można by się z tym tematem podpiąć pod jakiś projekt unijny?)
PS
1) typowe powszechnie dostępne routery mobilne (mam na myśli głównie Huawei i ZTE) "odpadają w przedbiegach" z racji ograniczenia liczby klientów WiFi - podczas moich eksperymentów okazało sie, że takie rozwiązanie nie daje rady nawet w busie "8osób+kierowca " - jak się okazuje w dzisiejszych czasach wiele osób używa więcej niż jednego urządzenia mobilnego i nikt nie zwraca uwagi na wyłączanie nieużywanych urządzeń (a one w trybie czuwania łączą się automatycznie z wifi powodując wyczerpanie limitu podłączonych urządzeń bezprzewodowych do jednego routera)
2) do rozważenia ale TYLKO "na próbę zasięgu" mógłby być zestaw TL--MR3040 + jakiś modem (ja testy tego modelu przerwałem na etapie modemu 7,2Mbps) z doświadczenia innych użytkowników wiem, że akumulator wytrzymuje pół roku do maksymalnie roku pracy w samochodzie
plusem tego modelu jest możliwość instalacji alternatywnego oprogramowania, minusem zaledwie 4MB flasha, więc nie ma co liczyć na możliwości łatwego dostosowania oprogramowania ze względu na konieczność zastosowania extroota, a tm samym robi się to rozwiązanie "pajęczarskie", bo dochodzi hub, zasilanie huba, modem i pendrive
3) z tego powodu uważam, że jedynym sensownym posunięciem jest zastosowanie jakiegoś domowego routera, który jest wyposażony w dostateczną ilość flasha na pokładzie (abyśmy mogli bezproblemowo zainstalować alternatywny soft i doinstalować sobie skrypty czy pakiety realizujące dodatkowe funkcje bez obaw o to, że braknie na to miejsca)
oraz z portami usb będącymi w stanie zasilić modem w warunkach słabego zasięgu (i to jest ten słaby punkt, ja w domu z powodzeniem używam TL-WDR4300 używając do zasilania modemu obu portów usb, ale nie mam bladego pojęcia czy to rozwiązanie sprawdzi się mobilnie ale przypuszczalnie nie), niestety nie jest to jedyne "ale", bo dochodzą jeszcze tzw. kwestie klimatyczne, czyli
- konieczność zabezpieczenia płyty głównej i elementów przed wilgocią i ewentualną korozją (to załatwi lakierowanie, ale pozbawi gwarancji albo cykliczna wymiana sprzętu np. co 2 lata
)
- konieczność zabezpieczenia przed przegrzewaniem (np. prze montaż dodatkowych radiatorów oraz być może wymiana niektórych elementów na bardziej odporne na wysokie temperatury)
oraz na koniec - konieczność zapewnienia odpowiedniego zasilania (choćby po to aby użycie rozrusznika nie powodowało resetowania się sprzętu)
4) użycie domowego routera byłoby znacznie ułatwione gdybyś na pokładzie busów miał przetwornice 230V~ pracujące w trybie postojowym (czyli zasilanie z dodatkowego akumulatora odseparowanego w odpowiedni sposób od reszty układu elektrycznego pojazdu