RE: Po co pisać skargi na Aero 2 ? Wzór skargi
Otrzymałem odpowiedź od UKE.
Cytat:Szanowny Panie,
w odpowiedzi na przesłaną przez Pana w dniu 29 kwietnia 2014 r. korespondencję e-mail do Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie dotyczącej wprowadzenia przez Spółkę Aero2 mechanizmu captcha do usługi Bezpłatnego Dostępu do Internetu (BDI), w treści poniżej uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Spółka Aero2 udostępnia usługę BDI na podstawie decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Prezesa UKE) z dnia 10 listopada 2009 r., zmieniona decyzją Prezesa UKE z dnia 4 września 2012 r., a dotycząca rezerwacji na rzecz Spółki Aero2 częstotliwości z zakresu 2570-2620 MHz, (dalej jako: „Decyzja Rezerwacyjna”).
Graniczną datą wygaśnięcia usługi BDI jest 21 grudnia 2016 r., po upływie którego Spółka Aero2 nie będzie miała obowiązku świadczenia BDI.
W związku z wpływającymi do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) skargami użytkowników BDI, dotyczącymi tak wprowadzenia przez Spółkę Aero2 samego mechanizmu jak i formy prezentacji kodu captcha, która często uniemożliwia rozwiązanie kodu, w dniu 3 kwietnia 2014 r. Prezes UKE wystąpił w przedmiotowej sprawie do Spółki Aero2. Informacja na ten temat, została opublikowana przez Prezesa UKE na stronie internetowej UKE pod adresem: http://www.uke.gov.pl/captcha-aero2-uke-...odu-13664.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Spółę Aero2, zamieszczonymi również na stronie internetowej aero2.pl, link: http://www.aero2.pl/Bezplatny-Internet/D...widzacych, użytkownicy z dysfunkcją wzroku (niewidomi, słabo widzący oraz głucho-niewidomi) mogą wnioskować o wyłączenie mechanizmu captcha, który dla nich, co zrozumiałe, jest istotnym utrudnieniem uniemożliwiającym korzystanie z usługi BDI.
Dokonana przez Urząd analiza przesłanych wyjaśnień oraz wykonywania przez Spółkę Aero2 obowiązków wynikających z wyżej wskazanej decyzji rezerwacyjnej nie wykazała, iż Spółka Aero2 wykonuje zobowiązania przedmiotowej decyzji w sposób nieprawidłowy.
Odnosząc się do zastrzeżeń zgłaszanych przez użytkowników BDI, jakoby wprowadzenie mechanizmu captcha przez Spółkę Aero2 stanowiło naruszenie warunków Decyzji Rezerwacyjnej, a konkretnie Pkt 4 tej decyzji, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
W Decyzji Rezerwacyjnej Prezes UKE zobowiązał Spółkę Aero2 do:
1. przeznaczenia, co najmniej 20% pojemności sieci na świadczenie BDI i świadczenia usług odpłatnych, wyłącznie wówczas, gdy równocześnie na tym samym obszarze i w tym samym czasie zostanie zapewniony BDI;
2. zapewnienia dostępu przez sieć o charakterze otwartym i udostępnienia go nieoznaczonemu gronu odbiorców, analogicznie do działających punktów dostępowych WiFi (tzw. hot spoty);
3. wprowadzenia i zapewnienia mechanizmu zarządzania ruchem w sieci, który zapewni:
• czas jednorazowego dostępu/jednorazowej sesji w/do BDI na poziomie nie dłuższym niż 60 minut;
• prędkość dostępu na poziomie nie mniejszym niż 128 kb/s i nie większym niż 256 kb/s w ciągu pierwszych 12 miesięcy oraz nie mniejszym niż 256 kb/s i nie większym niż 512 kb/s w okresie kolejnych 36 miesięcy;
• zapewnienia, że ograniczenia treści i protokołów dostępnych dla użytkowników korzystających z BDI, nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkowników usług płatnych;
• zagwarantowania, takiej organizacji i konfiguracji sieci oraz jej funkcjonalności, która zapewni interoperacyjność z dostępnymi na rynku urządzeniami końcowymi.
Prezes UKE nakładając na Aero2 obowiązki określone Decyzją Rezerwacyjną w zakresie dostarczania BDI, realizował postulat dostarczania tzw. „Internetu socjalnego”, czyli umożliwienia bezpłatnego dostępu do sieci Internet, z ograniczonymi parametrami przepływności, osobom wykluczonym cyfrowo, nie mającym innej formy dostępu do Internetu, które BDI używać będą do np. sprawdzenia poczty elektronicznej, przeglądania stron www bądź kontaktu z urzędami administracji publicznej poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą.
Wzrost popularności usługi BDI spowodował, że zmalała efektywność w rzeczywistym zapewnieniu przez Spółkę Aero2 usługi zgodnie z Decyzją Rezerwacyjną. W praktyce korzystania przez użytkowników z usługi BDI, przerywana sesja była automatycznie łączona ponownie przez oprogramowanie sterujące urządzeniem (np. modemem), z którego korzystają użytkownicy BDI, praktycznie bez konieczności ingerowania przez korzystającego w ten proces. W rezultacie ponad połowa użytkowników BDI korzysta z automatycznego wznawiania sesji, wydłużając znacząco czas sesji efektywnej, co ma negatywny wpływ na dostępność BDI dla wszystkich zainteresowanych usługą.
Mechanizm captcha został wprowadzony przez Spółkę m.in. po to, aby poprawić stopień przestrzegania zobowiązania zawartego w Decyzji Rezerwacyjnej, w taki sposób, aby jednorazowa sesja nie trwała dłużej niż 60 min, a także zmniejszenia ryzyka zaburzenia konkurencji, w szczególności względem ofert komercyjnych istniejących na rynku. Ponadto zastosowanie mechanizmu captcha ma na celu ograniczenie niestandardowych działań podejmowanych przez część użytkowników, którzy wykorzystują usługę BDI niezgodnie z Regulaminem oraz warunkami Decyzji Rezerwacyjnej m.in. do automatycznego podtrzymywania rozłączonej sesji, wykorzystywania kart SIM w urządzeniach do łączności między automatami czy też generowania wysokich wolumenów danych ściąganych za pośrednictwem BDI.
Mając powyższe na uwadze powyższe, a także podnoszone przez użytkowników BDI zastrzeżenia należy jednoznacznie wskazać, iż wykorzystywanie BDI przez użytkowników dla nawigacji samochodowej, monitoringu firmy, systemów komunikacji machine to machine, czy też ściągania dużego wolumenu danych, jest sprzeczne z celem regulacyjnym dotyczącym zobowiązania Aero2 do dostarczania usługi BDI. Wprowadzenie przez Spółkę Aero2 mechanizmu captcha nie narusza warunków Decyzji Rezerwacyjnej.
Wpisany w wyznaczonym polu kod nie musi być w pełni zgodny z kodem na obrazku, gdyż system captcha uznaje za prawidłowe najczęściej pojawiające ciągi znaków, które wpisywane są przez użytkowników. W przypadku nieczytelności kodu captcha istnieje także możliwość jego odświeżenia, tj wyświetlenia innego kodu.
Prezes UKE informuje, iż stale analizuje działania podejmowane przez Spółkę Aero2 w ramach świadczonej przez Spółkę usługi BDI i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości bądź naruszenia warunków Decyzji Rezerwacyjnej, Prezes UKE podejmie stosowne kroki, przewidziane przepisami prawa.
W przypadku dodatkowych pytań bądź wątpliwości zapraszam do kontaktu telefonicznego z naszym Centrum Informacji Konsumenckiej UKE 801-900-853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego) lub 22 534-91-74 od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu 08:15 - 16:15.
z poważaniem
Łukasz Puchała
Centrum Informacji Konsumenckiej
Urząd Komunikacji Elektronicznej
Mam wrażenie, że oni wcale tych skarg nie czytają, tylko odsyłają gotową formułkę.
|