[-]
Szybkie szukanie


Baner sklepu jdtech.pl
Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
18-12-2018, 04:17 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-03-2020 23:03 przez szopen.)
Post: #1
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Ważna informacja - planowane wyłączenie chmury Osram Lightify 1 września 2021 roku
http://forum.jdtech.pl/Watek-osram-light...2#pid48572

Jest to jeden z systemów "inteligentnego" oświetlenia, który pretendował do bycia realną konkurencją Hue Philipsa (i prawdę mówiąc pod tym kątem głównie go testowałem), powiem więcej - w pewnym sensie taką konkurencją jest i nawet wygrywa w jednej z dziedzin - oświetlenia ogrodowego.
Z drugiej strony system ma wiele wad (niektóre np. w specyficznym ogrodowym zastosowaniu są może i zaletą - tu mam na myśli całkowicie bezprzewodowy mostek, który wymaga jedynie zasilania - można go umieścić np. przy balkonowym oknie od strony ogrodu nie martwiąc się ciągnięciem skrętki Ethernet, która jest konieczna w większości konkurencyjnych rozwiązań, czy kroplo-odporne piloty, co się przekłada na ich stosunkowo brzydki wygląd…).
I UWAGA ciekawostka: europejska wersja systemu jest niekompatybilna z amerykańską (czyżby to był tylko wstępny eksperyment?) europejska opiera się na ZLL, a amerykańska na ZHA (mają też z tej racji różne API, systemy chmurowe też są oddzielne), nam jako użytkownikom końcowym w sumie to nie robi różnicy - amerykański osprzęt elektryczny jest u nas i tak z założenia niekompatybilny…
Ponieważ usługa chmurowa jest osobna dla regionu europejskiego (i współpracuje tylko z urządzeniami w wersji europejskiej) - to może być istotne np. przy podłączaniu konta do GH - znajdziemy tam 2 osobne systemy Osram Lightify Europe i Osram Lightify North America, ponadto część dokumentacji czy np. filmy instruktażowe dla amerykańskiej wersji systemu mogą być u nas niedostępne.

Jest jednak coś, czym byłem wręcz zachwycony - szybkość działania wsparcia technicznego - stanąłem kiedyś przed nierozwiązywalnym problemem (może nie był nietypowy, ale bez reakcji supportu niemożliwy do samodzielnego rozwiązania): maila do wsparcia napisałem w poniedziałek 2 lipca o godzinie 21:04, automat potwierdził przyjęcie ticketu o 21:07, a właściwe i działające rozwiązanie otrzymałem 3 lipca o godzinie 11:18 (czyli niecałe 14 godzin później, mimo że "po drodze" była noc), a dodatkowe pytanie czy ewentualnie potrzebuję dalszej pomocy otrzymałem 2 dni później (i to w 2 językach: angielskim i niemieckim), mam teraz okazję do porównania z serwisem marki Trust (i KlikAanKlikUit) - zgłoszenie serwisowe wysłałem w nocy 13/14 grudnia (z czwartku na piątek) przez panel webowy (nie ma możliwości zgłoszenia na maila), potwierdzenie mailowe ticketu mam z godziny 0:27 14 grudnia i do dziś (18 grudnia) odpowiedzi brak i to mimo gwarantowanego czasu reakcji 48 godzin choć z wyłączeniem weekendów…

System ma oficjalnie dostępne API (czym wygrał Philips udostępniając swoje API wiele lat temu jako pierwszy), więc teoretycznie nie ma takich problemów z integracją jakie mamy choćby z Ikea, gdzie dokumentacji producenta praktycznie nie ma… (a nieoficjalny opis API Ikei pochodzi z metod w rodzaju reverse engineeringu).

EDIT: jest jeszcze coś na plus - można mieć subskrypcję na informacje techniczne (i pierwszy raz dostałem informację o planowanej konserwacji serwerów chmury 12 stycznia 2019 między 8:00 a 9:00CET)

Oficjalne strony
https://www.osram.com/cb/lightify/lightify-home/
https://www.osram.com/cb/lightify/index.jsp
oraz w związku z rebrandem linii konsumenckiej z Osram na Ledvance oraz nową linią "Smart+" opartą o BLE, a nie Zigbee…
("stara" Zigbee ZLL to "Osram Lightify" chyba obecnie przemianowana na "Ledvance Lightify", ten cały rebrand przyniósł więcej szkód niż pożytku… no i systemy stały się "nie dla idiotów" ;D)
https://www.ledvance.com/consumer/smart/index.jsp

Oficjalne FAQ
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti...e_faqs.jsp

API
https://docs.lightify-api.com/

Formularz kontaktowy do wsparcia (czynne w dni robocze od 8:00 do 16:00 jak znam życie to europejskie wsparcie jest w Monachium, bo sprzęt jest obecny głównie na niemieckim rynku)
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti.../index.jsp
można też skorzystać ze wsparcia e-mail:
lightify@osram.com

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
20-12-2018, 02:24 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-01-2019 00:36 przez szopen.)
Post: #2
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Aplikacja

Android >=4.1 (o dziwo w sklepie jest informacja o 4.0?)
https://play.google.com/store/apps/detai...m.lightify

iOS>=8.0 (dawniej >=6.0 a w większości dokumentacji >=7.0)
https://itunes.apple.com/BE/app/id911362...mpt=uo%3D4

Opis aplikacji:
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti.../index.jsp

Instrukcja obsługi aplikacji:
https://media.osram.info/im/img/osram-da...ide_EN.pdf
wersja z 1 marca 2018 dla aplikacji w wersji 1.9.2 (ponieważ nowsze wersje aplikacji zawierały tylko łatki jest nadal całkowicie aktualna)
https://dammedia.osram.info/im/bin/osram...419281.pdf

Edycja nazw urządzeń:
https://media.osram.info/im/img/osram-da...s_(EN).pdf

Historia wersji:
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti.../index.jsp


Instrukcja instalacji mostka (wymagana aplikacja):
https://media.osram.info/im/img/osram-da...e_(EN).pdf
https://dammedia.osram.info/im/bin/osram...WWW_11.pdf

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
20-12-2018, 15:41 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-08-2019 23:24 przez szopen.)
Post: #3
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Mini-HowTo

Factory reset

Żarówki, oprawy zintegrowane, sterowniki, 5x odłączenie od zasilania (w serii) timingi są bardzo istotne (czas wyłączenia to chyba maksymalnie 5s, czas włączenia pomiędzy minimalnie 2s, nie można tego robić zbyt szybko, ani zbyt wolno) poprawny reset zostaje potwierdzony mignięciami.
Edit: można to robić z sekundnikiem w ręku - włączamy zasilanie, a po 10 sekundach 5 cykli: 3 sekundy wyłączone + 3 sekundy włączone, w ostatnim cyklu pozostawiamy urządzenie włączone, mignięcie potwierdzające udany reset występuje po około 5-6 sekundach od ostatniego włączenia.

Smart-plug - wciskamy przycisk i trzymając wciśnięty podłączamy smart-pluga do zasilania, przycisk puszczamy po "kłapnięciu" przekaźnika.

Piloty - zgodnie z instrukcją (są chyba różne procedury w zależności od modelu).

Bramka - jest odpowiednia pozycja w menu aplikacji "system reset", oczywiście ustawienia zostaną bezpowrotnie skasowane, a bramka zostaje wyrejestrowana z konta (przynajmniej teoretycznie, oczywiście wymagane jest działające połączenie z internetem), w przypadku sytuacji utraty hasła do konta i/lub chęci przeniesienia bramki na inne konto konieczny jest kontakt ze wsparciem technicznym producenta.
Jest też przycisk na obudowie - służy on do resetu w przypadku braku dostępu do internetu (w takim wypadku bramka jednak chyba pozostaje powiązana z kontem) należy go wcisnąć na dłuższy czas aż do momentu gdy kontrolka na przodzie urządzenia zaświeci ciągłym pomarańczowym światłem.



Parowanie

Żarówki - należy na chwilę podłączyć do zasilania oraz na wyłączyć na chwilę (2-3sek.) przy dodawaniu do mostka.

Usuwanie źródeł światła z mostka jest za to mocno nieintuicyjne - należy wejść w tryb dodawania i (po wyszukaniu, jeśli w tym samym procesie dodajemy jakiś sprzęt) usunąć zaznaczenie usuwanym urządzeniom.

Smart-plug - po wcześniejszym podłączeniu zasilania smart-pluga uruchamiamy standartową procedurę wyszukiwania akcesoriów i wciskamy przycisk, trzymając aż do momentu "kłapnięcia" przekaźnika.


Zanik zasilania

Smart-plug po powrocie utraconego zasilania pozostaje zawsze w stanie wyłączonym.

Żarówki po powrocie utraconego zasilania włączają się z pełną jasnością w kolorze ciepłobiałym.

Zintegrowane oprawy ogrodowe po powrocie utraconego zasilania włączają się z pełną jasnością w kolorze purpurowym (jak dla mnie to raczej fiolet).

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
20-12-2018, 17:46 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-01-2019 02:14 przez szopen.)
Post: #4
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Ograniczenia systemu

Maksymalnie 50 urządzeń wykonawczych przypisanych do jednej bramki.

5 użytkowników równocześnie kontrolujących bramkę

10 harmonogramów na tydzień (cokolwiek to znaczy ;P)
10 trybów wakacyjnych na tydzień (cokolwiek to znaczy ;P)
10 świetlnych przebudzanek na tydzień Big Grin (jak rozumiem każdy rodzaj timerów zajmuje oddzielne zasoby)
i zapewne 10 emulacji pracy telewizora (taki nowy tryb anty-złodziejski) ale nie jest to wspomniane w dokumentacji (działa tylko ze światłami RGB)

Możliwość podłączenia bramki do sieci tylko przez WiFi, obsługiwane tylko pasmo 2,4GHz, w kanałach od 1 do 10
(myślałem, że tylko gdzieś widziałem te żale dotyczące obsługi tylko kanałów od 1 do 10, sądząc, że być może dotyczyło to bramki pochodzącej z USA, a tymczasem ta informacja jest też w oficjalnej dokumentacji bramki, być może chodzi o wzajemną interferencję WiFi i Zigbee, bramki pozostałych producentów korzystają z połączenia przewodowego…)

Piloty działają tylko ze sprzętem Osram.

Tzw. sceny dynamiczne działają skokowo (zmiana barw nie jest płynna, to kwestia aplikacji bądź raczej mostka, bo te same żarówki w innych systemach działają płynnie).

Brak Warszawy w strefach czasowych do wyboru (więc wybieram strefę GMT+01:00 zawierająca parę okolicznych stolic).

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
20-12-2018, 19:47 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-01-2019 23:12 przez szopen.)
Post: #5
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Współpraca z asystentami głosowymi, integracja z innymi systemami


Google Home
https://media.osram.info/media/resource/...ion_en.pdf

Amazon Alexa
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti.../index.jsp
https://media.osram.info/media/resource/...add_en.pdf
https://media.osram.info/media/resource/...ete_en.pdf

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
13-01-2019, 17:20 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-01-2019 01:29 przez szopen.)
Post: #6
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Firmware

w nawiasach wartości raportowane przez Philips Hue


aktualne (prawdopodobnie, stan na przełom roku 2018/2019)

żarówki:

Classic A60 W clear (ciepłobiała E27)
0102510 (V1.05.10)

PAR16 50 TW (CT reflektorek GU10)
0102510 (V1.05.10)

oprawy zintegrowane:

Gardenpole RGBW-Lightify (słupki RGBW ze sterownikiem)
0102510 (V1.05.10)

gniazdka:

Plug 01 (Smart-plug)
0102511 (V1.05.11)

piloty:

Lightify Switch mini
01090000

Bramka:
moduł WiFi
1.3.1.0
moduł Zigbee
1.2.0.68



nieaktualne

Classic A60 W clear (ciepłobiała E27)
01020412 (V1.04.12)

PAR16 50 TW (CT reflektorek GU10)
01020307
01020412 (V1.04.12)

Gardenpole RGBW-Lightify (słupki RGBW ze sterownikiem)
01020493

Plug 01 (Smart-plug)
01020412

Lightify Switch mini
010b0000

Bramka
moduł WiFi
1.2.2.0
moduł Zigbee
?

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
09-03-2020, 23:02 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-03-2020 04:38 przez szopen.)
Post: #7
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Ważna informacja - planowane wyłączenie chmury Osram Lightify 1 września 2021 roku, system w tym momencie straci wszystkie funkcjonalności zależne od serwisu producenta, lista tego co zostanie, a co przestanie działać poniżej:
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti.../index.jsp
dodatkowe in formacje w FAQ
https://www.osram.com/cb/lightify/lighti...e_faqs.jsp

Oczywiście aplikację nadal będzie można używać lokalnie (w okrojony sposób), natomiast lokalna integracja z HA powinna nadal działać
https://www.home-assistant.io/integratio...mlightify/
(prawdę mówiąc nigdy nie używałem, bo bramka Osrama służyła mi tylko do aktualizacji firmware w osprzęcie, który i tak używałem normalnie z innymi systemami ZLL, ale skoro bramka się kurzy to przypilnuję tylko aktualizacji i może jeszcze kiedyś posłuży loklanie, gdyby w mostku Hue zabrakło mi zasobów).


Oficjalne oświadczenie w wersji angielskiej (jest też niemiecka wersja, ale szkoda miejsca) brzmi tak:

"The LIGHTIFY Cloud-Server will be switched off on August 31st 2021

Dear LIGHTIFY User,

Unfortunately, we have to share some bad news with you today. After five years of service, we have taken the tough decision to shut-off the LIGHTFY cloud servers on August 31st, 2021.

What you need to know now:

You still have plenty of time to react. The LIGHTIFY cloud servers will be available until August 31st, 2021. Only after this date the LIGHTIFY service and support will be discontinued.

This means, that there will be no further updates and a connection to the Amazon and Google voice assistants will not be possible anymore. Compatibility to newer versions of the iOS and Android operating systems can’t also be assured thereafter. However, until then you can use your LIGHTIFY system without limitations.

As the LIGHTIFY System is a cloud-based system, the majority of functions will unfortunately be lost and LIGHTIFY app control will be only very limited. Here you can find an overview of all affected functions.

What you need to do after this period:

To control your smart lights and plugs beyond August 31st, 2021, you need to fully reset your entire system. Afterwards you can simply integrate it into any other ZigBee compatible system – like other smart lighting or smart home systems with intelligent assistants that are available on the market.

Why is OSRAM switching off the LIGHTIFY cloud servers?

The LIGHTIFY system is meanwhile technically outdated: Its performance (e.g. in respect to reaction times when controlling devices) is significantly lower compared to other systems in the market. Furthermore, the implemented ZigBee standard is not state of the art anymore (ZigBee Light Link and ZigBee Home Automation instead of ZigBee 3.0) which makes it more and more difficult to ensure compatibility to other smart home systems. The needed investments can unfortunately not be made – especially in regard to the divestment of the general lighting end-consumer business in 2016.

We post updates regularly on our website with updated FAQs.

As always, we will try to answer all your questions which can be addressed via our usual e-mail address lightify@osram.com.

Kind regards
Your LIGHTIFY Team"

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
10-03-2020, 21:54
Post: #8
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
To nie pierwsza akcja wyłączania chmur związanych z usługami. O ile przy grach czy jakiś starzejących się programach użytkowych to nie jest tragedia, o tyle przy jakimkolwiek sprzęcie to jest czasem katastrofa (brak możliwości aktywacji urządzenia bez jego uprzedniego złamania), albo jakiś tam kłopot (jak powyżej). Ale nie wyobrażam sobie mieszkania, w którym przestaje działać oświetlenie czy klima, bo ktoś tam zamknął usługi w sieci.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
11-03-2020, 18:44 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-08-2021 18:34 przez szopen.)
Post: #9
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Chyba każda większa korporacja ma już na koncie jakieś wyłączenie jakiegoś serwisu chmurowego, najuczciwszym rozwiązaniem, które mógłby zaproponować Osram w tej sytuacji byłoby upublicznienie kodu źródłowego + wypuszczenie firmware umożliwiającego normalną pracę bramki bez serwisu chmurowego. Przydałoby się też upublicznienie firmware ich urządzeń ZLL (żarówek/gniazdek/pilotów/oświetlenia ogrodowego) oraz metody ich aktualizacji offline - na rynku czy nawet w użyciu jest zapewne sporo sprzętu z nieaktualnym firmware… (no chyba, że dogadają się z innymi wiodącymi producentami w kwestii wprowadzenia możliwości aktualizacji przez ich bramki, co wydaje mi się mało prawdopodobne, bo to co się dzieje wygląda na przegraną wojenkę z dawnym Philipsem - obecnie Signify, co ciekawsze z tego co wiem Osram był prawdopodobnie przez pewien czas jednym z dostarczycieli sprzętu Zigbee dla Ikea, a teraz system Ikei jest w trakcie rozkwitu, choć w oparciu o chiński sprzęt).

Niestety to co zaproponowali jest moim zdaniem poniżej krytyki (lista zawiera funkcje które teoretycznie mogłyby działać lokalnie, ale zostaną usunięte).


Ostatnim spektakularnym zamknięciem chmury było Pebble (z powodu upadku firmy i jej sprzedaży konkurencji - mimo to użytkowników potraktowano uczciwie i pojawiło się firmware umożliwiające pracę ich wypustów bez chmury).

Ale czasem zagrania są na miarę ciosu poniżej pasa, typu zmiany serwisu darmowego na płatny, bądź wręcz pozostawienia użytkowników samych sobie (co przy braku dostatecznej dokumentacji i/lub oprogramowania przystosowanego do obejścia problemu równa się wytworzeniu elektrośmiecia).

Możnaby stworzyć całą listę serwisów, które już nie działają i potencjalnych dróg obejścia, ale nie mam na to czasu, kilka jednak pamiętam (no OK nie jestem taki pamiętliwy - mam to "zasejwowane"):

- likwidacje serwisów DDNS (np. D-link i Dahua) można obejść stosując wewnątrz sieci klienta innego serwisu DDNS (niestety firmware urządzeń często ma na sztywno zaszytą listę dostawców, więc łączy się to z dołożeniem dodatkowego sprzętu - w tym wypadku można użyć najtańszy router z openwrt jako klienta, nie musi wcale przez niego iść żaden ruch)

- likwidacje serwisów radia internetowego - tu głównie w kość dostali producenci amplitunerów i odtwarzaczy sieciowych używających jako dostawcy serwisu vTuner, który wprowadził niewielką ale jednak opłatę roczną
(poniżej przykładowy link dla integracji Yamaha, ale podejrzewam, że problem może dotyczyć też innych producentów)
https://yradio.vtuner.com/setupapp/yamah...y&lngy=eng
Yamaha ogarnęła to częściowo wydając aktualizację firmware dla pewnej puli modeli i kończąc współpracę z vTuner, niestety nie wszystkie modele dostały update…
https://europe.yamaha.com/en/news_events...ccess.html

- Philips Streamium - podobno serwis PhilipsClub został wyłączony (sorry @Ekonomista nie zdawałem sobie z tego sprawy dając Ci to radio…) wygląda na to, że tu wsparcie producenta jest zerowe
trochę to jednak dziwne - wciąż mogę zarejestrować taki sprzęt na swoim koncie
https://www.philips.pl/myphilips/registe...er-product
rozwiązania alternatywne wykorzystujące jego serwer DLNA (istniały one znacznie wcześniej, ale w tej chwili są prawdopodobnie jedyną metodą na eksploatację sprzętu).
http://www.siteswap.org/streamium/
http://www.paulhalloran.com/streamium/
http://www.witt.tv/streamiumd/

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
18-08-2021, 18:34
Post: #10
Osram Lightify/Smart+ system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL]
Czas na ostatnie przypomnienie o wyłączeniu chmury Osram Ligtify
https://www.osram.com/cb/lightify/index.jsp

W dużym skrócie - do końca sierpnia 2021 (im szybciej tym lepiej, ta zmiana była zapowiedziana już niemal 1,5 roku temu, aplikacja została zaktualizowana 31 maja, a nowe firmware bramki jest dostępne od niedawna) należy zaktualizować aplikację oraz za jej pomocą bramkę by utrzymać system w stanie zdatnym do diałania lokalnego.
Bramki bez aktualizacji firmware do wersji 1.8.3.0 prawdopodobnie będą miały problemy z poprawną pracą od września (więc wyciągamy je z szuflady i aktualizujemy!), tej aktualizacji nie da się przegapić, bo przy włączeniu aplikacji aktualizacja jest obowiązkowa.
W sumie firmware potrzebne do aktualizacji mogłoby być zaszyte w samej apce, ale zapewne wcześniejsze wersje FW wymagają czynnego zdalnego serwera aktualizacji.

Statystyki Folding@home
[Obrazek: sigimage.php?un=szopen&t=247478]
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Ledvance smart+ gardenpole [Zigbee ZLL] AdamP 12 5 725 10-09-2021 12:22
Ostatni post: szopen
  Bramka Silvercrest (LidL) do Zigbee spag 9 2 861 31-08-2021 21:10
Ostatni post: szopen
  Philips Hue system domowej automatyki oświetlenia [Zigbee ZLL] szopen 6 4 592 14-02-2021 11:35
Ostatni post: szopen
  Polskie fora i grupy poświęcone automatyce domowej szopen 2 1 673 01-08-2020 15:18
Ostatni post: szopen
  DGM PP-W162 smart-plug z pomiarem energii [WiFi, Tuya, Android, iOS] szopen 5 8 032 14-04-2020 16:27
Ostatni post: szopen