Forum bloga technologicznego JDtech.pl i użytkowników bezpłatnego dostępu do internetu Aero2

Pełna wersja: TP-Link TL-MR3420 v2 + Huawei E3131 problemy z niską prędkością połączenia w Play 3G
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Cześć Wam.

Nie wiem czy mi pomożecie. Otóż zakupiłem router 3420 v.2 i mam "gwizdek" Huawei E3131. Po dwóch dniach rzucania ustawieniami i firmware, udało mnie się zmusić do działania oba urządzenia. Ale po kolei.

Sam plik .bin dla E3131 nie działał z oryginalnym firmwarem. Blokowanie, automatyczne wznawianie, nawet go nie wykrywał. Sama zmiana na najnowszy też nie pomogła. Dopiero combo w postaci najnowszego oprogramowania dla 3420 v.2 i ustawienia routera .bin dla E3131 dało jakieś rezultaty. Zaznaczenie opcji "Ręczne wprowadzenie APN i hasła" (lub jakoś tak) spowodowało połączenie się z siecią. I działa.
Tylko właśnie mam jakieś ale. Modem na laptopie/PC działa z prędkością ~3Mbps down i ~2Mbps up. To nie są zawrotne prędkości, ale działają. Jednakże, kiedy modem podpięty jest pod 3420, net działa jak krew z nosa. Speedtest pokazuje w porywach 0,3 Mbps, a do uploadu nie miałem już sił.

Czy ktoś się spotkał z czymś takim? Wiem i wiem, że należałoby kupić router z mocniejszym prockiem i RAM'em, ale mam już tego nieszczęsnego dziada, więc warto z niego wyciskać ile się da.

Sieć to dwa kompy pod LAN i laptop na WiFi połączone do 3420, a ten z dongle E3131. Siła sygnału dongla to ~33%.

Mam dziwne wrażenie, że ktoś mnie oszukał. Oprogramowanie na stronie ustawiania samego routera pokazuje wersję 2, ale na nalepce znamionowej pod urządzeniem jest napis 3420, bez v.2. Oszustwo?

Pozdrawiam wszystkich.

P.S. Kolega ma 1043ND. Czy on w teorii byłby lepszy?
Warum napisał(a):Tylko właśnie mam jakieś ale. Modem na laptopie/PC działa z prędkością ~3Mbps down i ~2Mbps up. To nie są zawrotne prędkości, ale działają. Jednakże, kiedy modem podpięty jest pod 3420, net działa jak krew z nosa. Speedtest pokazuje w porywach 0,3 Mbps, a do uploadu nie miałem już sił.

Czy ktoś się spotkał z czymś takim? Wiem i wiem, że należałoby kupić router z mocniejszym prockiem i RAM'em, ale mam już tego nieszczęsnego dziada, więc warto z niego wyciskać ile się da.
to nic do tego nie ma procek ani RAM w routerze (przynajmniej jeśli konkretnie chodzi o wyniki które podałeś)

problem leży na 100% w innym miejscu (bo ograniczenie wydajności związane z archaicznością i ograniczeniami konstrukcji tego routera wywołuje limit prędkości na znacznie wyższym poziomie, niż Ty osiągasz prędkości na "gołym" modemie)

najprawdopodobniejszą przyczyną jest problem z zasięgiem operatora (prędkości przy użyciu routera wskazują na zasięg jedynie 2G) - tu ratować się można odsuwając modem od routera na około 1m, aby zredukować wzajemne zakłócenia (niezbędne jest użycie przedłużacza USB przyzwoitej jakości)!, ale najważniejsze jest umieszczenie modemu w miejscu o najlepszej sile sygnału, więc zorganizuj sobie miejsce na sprzęt bezpośrednio przy tym oknie gdzie masz najlepszy sygnał sieci komórkowej 3G tego operatora, którego chcesz używać (brakuje tej informacji jaka to sieć!, ja wiem, że dział jest poświęcony Aero2, ale nie każdy to czyta!)

Warum napisał(a):Mam dziwne wrażenie, że ktoś mnie oszukał. Oprogramowanie na stronie ustawiania samego routera pokazuje wersję 2, ale na nalepce znamionowej pod urządzeniem jest napis 3420, bez v.2. Oszustwo?
zrób 2 zdjęcia - całego routera i tabliczki znamionowej (w jpg, nie musi być duża rozdzielczość byleby była czytelna) i wrzuć je jako załaczniki do kolejnego posta, to ocenimy jak jest w rzeczywistości

moim zdaniem temat kwalifikuje się na osobny wątek, ale nie podałeś wielu istotnych informacji, w tym jednej z ważniejszych - jaki operator i jak wygląda kwestia zasięgu w 3G

więc zamierzam wydzielić twój temat jako osobny, ale potrzebuję dodatkowych informacji, a brakuje ich całego mnóstwa (choćby czy modem to hilink, czy tradycyjny, jak łączysz się na linii komputer-router, itd.)

Warum napisał(a):P.S. Kolega ma 1043ND. Czy on w teorii byłby lepszy?
tak W TEORII byłby lepszy, ale to wcale nie znaczy, że cokolwiek osiągniesz, bo to co opisałeś, że robiłeś ze swoim routerem wygląda na walkę po omacku…
(podczas, gdy najprawdopodobniejsze są całkiem inne przyczyny problemów)
i nawet jeśli to co masz to jest sprzętowe V1 to i tak jego wydajność jest sporo większa niż to co osiągasz
(UWAGA nie próbuj wgrywać firmware od innej wersji sprzętowej! niż jest w rzeczywistości, czekam na zdjęcia)

wstępnie zakładam, że musisz połączyć komputer z routerem przewodowo (chciałbym od razu wyeliminować ewentualne problemy z WiFi niezależnie od tego czy występują czy nie)
na prośbę autora wątek oddzielony (stąd skreślenia), czekamy na dalsze informacje
Krótkie info: potwierdzam diagnozę szopena - to prawie na pewno problem z niskim poziomem sygnału i ew. zakłóceniami z routera.
Przedłużacz (dobrej jakości, niekoniecznie drogi) załatwi sprawę.

Model E3131h-2 w wersji V2 nie ma oficjalnie wsparcia, ale na aktualnym oprogramowaniu do routera działa bez większych problemów.

V1 od V2 różni się wyglądem - V1 jest pudełkiem z diodami z przodu, a V2 i następne (V3 i V4) jest obły i ma diody na górze obudowy.
(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]to nic do tego nie ma procek ani RAM w routerze (przynajmniej jeśli konkretnie chodzi o wyniki które podałeś)
Może masz rację.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]problem leży na 100% w innym miejscu (bo ograniczenie wydajności związane z archaicznością i ograniczeniami konstrukcji tego routera wywołuje limit prędkości na znacznie wyższym poziomie, niż Ty osiągasz prędkości na "gołym" modemie)

najprawdopodobniejszą przyczyną jest problem z zasięgiem operatora (prędkości przy użyciu routera wskazują na zasięg jedynie 2G)
Sama siła sygnału to aktualnie ~41%. Więcej o kilka od ostatniego pomiaru.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]- tu ratować się można odsuwając modem od routera na około 1m, aby zredukować wzajemne zakłócenia (niezbędne jest użycie przedłużacza USB przyzwoitej jakości)!,
I tutaj masz rację! Właśnie wyłączyłem WiFi na routerze. I co? I zmiana! Zanotowana najwyższa prędkość pobierania to ponad 7Mbps, a up w okolicach 1Mbps. Są częste dropy, poniżej 2Mbps, i 0,4Mbps.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]ale najważniejsze jest umieszczenie modemu w miejscu o najlepszej sile sygnału, więc zorganizuj sobie miejsce na sprzęt bezpośrednio przy tym oknie gdzie masz najlepszy sygnał sieci komórkowej 3G tego operatora, którego chcesz używać (brakuje tej informacji jaka to sieć!, ja wiem, że dział jest poświęcony Aero2, ale nie każdy to czyta!)
Samo odsunięcie modemu od routera nie wchodzi na razie w grę. Krótkie kable, albo brak kabli. Dlatego wyłączyłem WiFi.
A sieć to Play. Za samo napisanie postu w złym dziale bardzo przepraszam!

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]zrób 2 zdjęcia - całego routera i tabliczki znamionowej (w jpg, nie musi być duża rozdzielczość byleby była czytelna) i wrzuć je jako załaczniki do kolejnego posta, to ocenimy jak jest w rzeczywistości
Nie uwierzycie, ale wczoraj sprawdziłem jeszcze raz nalepkę znamionową. Litery v.2.1 są w sporej odległości od samej nazwy modelu. I tak jak kolega nastepny wspomina, jest obły, a nie wyglada jak pudełko. Co do samej stylizacji, to już kwestia gustu. Stary był ładniejszy.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]moim zdaniem temat kwalifikuje się na osobny wątek, ale nie podałeś wielu istotnych informacji, w tym jednej z ważniejszych - jaki operator i jak wygląda kwestia zasięgu w 3G
Dziękuję za zainteresowanie. Współrzędne gdzie będzie ustawiony na stałe modem: 51.029727N, 21.076489E. Starachowice. Sieć to Play, zasięg 3G, czy 4G jest dostępny. Co do nadajnika to jeszcze muszę sprawdzić. Okna skierowane na północ.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]więc zamierzam wydzielić twój temat jako osobny, ale potrzebuję dodatkowych informacji, a brakuje ich całego mnóstwa (choćby czy modem to hilink, czy tradycyjny, jak łączysz się na linii komputer-router, itd.)
Za wydzielenie jeszcze raz dziękuję. Nie wiem, nie znam się. Strzelam że to jednak wersja standardowa modemu. Wyguglam jak sprzawdzić czy to hilink. A łączę się skrętką. Z radiówki zrezygnowałem.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]tak W TEORII byłby lepszy, ale to wcale nie znaczy, że cokolwiek osiągniesz, bo to co opisałeś, że robiłeś ze swoim routerem wygląda na walkę po omacku…
(podczas, gdy najprawdopodobniejsze są całkiem inne przyczyny problemów)
Tak wyglądało i było. Pierwszy raz miałem styczność z routerem i próbą rozdzielenia łącza z modemu 3G/4G na kilka komputerów za pomocą TP-Link'a. Zakłócenia stwarzały problem. Ale to pewnie nie koniec.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]i nawet jeśli to co masz to jest sprzętowe V1 to i tak jego wydajność jest sporo większa niż to co osiągasz
(UWAGA nie próbuj wgrywać firmware od innej wersji sprzętowej! niż jest w rzeczywistości, czekam na zdjęcia)
Teraz już wiem, że mam v.2.1, ale dzisiaj jeszcze zrobię zdjęcie, oraz screen'y na potwierdzenie. Wolę się upewnić.
Co do FW, to taki głupi nie jestem, aby wgrywać od innego routera oprogramowanie. Na 1043ND kolega ma Gargoyla, ale do tego nie mam zamiaru na razie niczego innego pakować. Jest wgrany najnowszy dla modelu V2.

(08-06-2017 14:29)szopen napisał(a): [ -> ]wstępnie zakładam, że musisz połączyć komputer z routerem przewodowo (chciałbym od razu wyeliminować ewentualne problemy z WiFi niezależnie od tego czy występują czy nie)
na prośbę autora wątek oddzielony (stąd skreślenia), czekamy na dalsze informacje
Sieć aktualnie to:
Huawei E3131 -> (USB) -> router 3420 V.2.1 -> (kable ethernet) -> dwie stacjonarki + laptop.
WiFi jak wiadomo wyłączone w tej chwili. Jeszcze pożyczę przedłużki USB, takiej trzymetrowej. Przykleję modem do okna i zobaczę czy siła sygnału się poprawiła choć o te kilka procent. Zawsze to dodatkowa wzmocnienie.

@jakubd.
Dzięki za info! Jeśli na obudowie modemu po otworzeniu nie będzie napisu E3131h-2 (mniemam że to hi-link) to na pewno będzie standardowy modem?
(10-06-2017 10:16)Warum napisał(a): [ -> ]Nie wiem, nie znam się. Strzelam że to jednak wersja standardowa modemu. Wyguglam jak sprzawdzić czy to hilink.
Najlepiej podłącz modem do komputera i go zainstaluj. Jeśli po nawiązaniu połączenia w przeglądarce (pod 192.168.1. albo 192.168.8.1) odpala się coś takiego:
http://www.indiabroadband.net/attachment...hilink.jpg
to znaczy że to hilink.

Dobry przedłużacz USB to podstawa, nawet bym nie pożyczał tylko kupił. Nie jest to drogie, a w takich sytuacjach prawie zawsze pomaga.
Warum napisał(a):Sama siła sygnału to aktualnie ~41%.
skala procentowa to chory wymysł programisty - pozwala jedynie ocenić czy sygnał jest słabszy czy silniejszy od tego co było wcześniej, ale praktycznie nic nie mówiąc o faktycznej sile sygnału…

Warum napisał(a):Krótkie kable, albo brak kabli. Dlatego wyłączyłem WiFi.
przedłużacz USB jest najtańszym możliwym rozwiązaniem (sporo lepsze jest użycie dobrej anteny, ale to generuje wydatek rzędu ponad 200zł, a kupno śmieciowej "parapetówki" to zwykle wyrzucanie kasy w błoto)

Warum napisał(a):Zanotowana najwyższa prędkość pobierania to ponad 7Mbps, a up w okolicach 1Mbps. Są częste dropy, poniżej 2Mbps, i 0,4Mbps.[…]A sieć to Play
natomiast jest parę kwestii, które wpływają na osiągane prędkości - są nimi np. obciążenie stacji bazowej, obecność zakłóceń w eterze i wahania siły sygnału, nie na każde z nich możesz mieć jakikolwiek wpływ

Warum napisał(a):Za samo napisanie postu w złym dziale bardzo przepraszam!
[…]Za wydzielenie jeszcze raz dziękuję.
już tak nie dziękuj i nie przepraszaj, bo aż mi głupio,
zaktualizuję jeszcze temat , na podstawie tego co napisałeś już wiadomo na 100%, że masz V2

Warum napisał(a):Współrzędne gdzie będzie ustawiony na stałe modem:[…]Sieć to Play, zasięg 3G, czy 4G jest dostępny. Co do nadajnika to jeszcze muszę sprawdzić. Okna skierowane na północ.
współrzędne nic mi nie dają (szczególnie, że w tym formacie są w zasadzie bezużyteczne)
- to już we własnym zakresie musisz dobrać okno od strony stacji bazowej
można z użyciem tej mapy
http://beta.btsearch.pl/?dataSource=loca...47&zoom=16
odfiltrowałem wyłącznie Play i tylko UMTS 2100 i 900 (aby dopasować mapę do możliwości twojego modemu)
mieszkasz niemal obok stacji bazowej, ale wykorzystywane okno powinno/musi być w jej stronę (na wschód?) nie mam pojęcia czy możesz liczyć na odbity sygnał przy oknie od północy
(wyjątkowo może mogłaby pomóc antena parapetówka pod warunkiem, że umieścisz ja tak by widziała się z nadajnikiem)

i jeszcze jedno - nie mówmy o 4G (takie nazwanie UMTS 900 jest marketingowym bełkotem Playa), natomiast na LTE twój sprzęt nie pozwala (swoją drogą 3G w wielu miejscach działa lepiej od LTE w tej sieci)

tu się kłania kolejny aspekt - jaką masz taryfę? czy internetową (działa TYLKO we własnej sieci Play'a) czy głosową (działa również w roamingu krajowym, ale od niedawna z ograniczeniem prędkości do 3Mbps)

Warum napisał(a):Strzelam że to jednak wersja standardowa modemu.[…] Jeśli na obudowie modemu po otworzeniu nie będzie napisu E3131h-2 (mniemam że to hi-link) to na pewno będzie standardowy modem?
ten napis to TYLKO oznaczenie wersji sprzętowej
hilink i non-hilink to różne firmware modemu i różnią się funkcjonalnością i logicznym działaniem urządzenia
(na tym samym sprzęcie jest możliwe uzyskanie zarówno hilinka jak i tradycyjnego modemu w zależności od firmware modemu)
opis jak rozpoznać masz już powyżej

Warum napisał(a):Co do FW, to taki głupi nie jestem, aby wgrywać od innego routera oprogramowanie.
hehe to dobrze, ale widziałem już różne cuda, które ludzie robią "po omacku"
i wprawdzie wgranie firmware od innej wersji jest dość trudne (po soft się broni przed takimi ruchami), to jednak nie jest niemożliwe
wskutek manipulacji firmware można np. także uszkodzić partycję ART w routerze i tym samym pozbawić się funkcji WiFi lub uszkodzić bootloader (i wtedy sprzęt można traktować już jako złom, bo naprawa jest zwykle w przypadku najtańszych routerów zupełnie nieopłacalna)

pozostały jeszcze 2 kwestie
1) firmware alternatywne - wiem, że nie chcesz i nie namawiam (to raczej informacja dla innych czytelników twojego wątku), skoro modem jest rozpoznawany i połączenie z internetem działa to może jednak nie grzeb już dalej…
Warum napisał(a):Na 1043ND kolega ma Gargoyla, ale do tego nie mam zamiaru na razie niczego innego pakować. Jest wgrany najnowszy dla modelu V2.
na twój model (ze względu na to, że jest biedny sprzętowo) nie jest dostępne aktualne Gargoyle (a przynajmniej wersja obsługująca modemy), więc mógłbyś zaszaleć co najwyżej na starą wersję (1.6.2.2 by obsy)

ale zamiast gargoyle na stary sprzęt sugeruję takie rozwiązanie
http://eko.one.pl/?p=mifi
niestety dla "nowych użytkowników LEDE" (bo tak naprawdę "pod pokładem" mamy tam LEDE czyli niejako naturalną kontynuację openwrt) jest to zwykle "droga w jedną stronę" bo nie ma możliwości aktualizacji ani powrotu do fabrycznego softu z uproszczonego graficznego interfejsu "projektu MiFi" (generalnie nie jest to niemożliwe i w linku powyżej jest skrócony opis jak to zrobić)

osobiście testowałem to firmware (choć krótko, bo na wszystko życia by mi nie wystarczyło Tongue ) i jego współpracę z modemami RAS i hilink Huawei'a i… jako prosty router służący jedynie do połączenia z internetem GSM jest to moim zdaniem rozwiązanie całkowicie wystarczające
(testowałem na TL-MR3040v1, ba mam plany stałego wykorzystania tego zabytku techniki właśnie w oparciu o ten projekt Cezarego)

2) kwestia WiFi
w tamtym wątku
http://forum.jdtech.pl/Watek-sieci-wifi-...as-piszczy
na samym początku masz linki do narzędzia dla windows umożliwiającego dokładne przeskanowanie otoczenia WiFi (i wykrycie sieci okolicznych sieci WiFi- może one są jednym ze źródeł twoich problemów?)
Przekierowanie