Forum bloga technologicznego JDtech.pl i użytkowników bezpłatnego dostępu do internetu Aero2

Pełna wersja: TP-Link TL-MR3020 i TL-MR3040 + Huawei E3131 i E173 - jak działają takie zestawy.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Zrobiłem krótki test dwóch routerów mobilnych: MR3020 (wymaga ciągłego zasilania przez USB) oraz mobilnego bateryjnego routera MR3040. Konstrukcje technicznie bardzo podobne, różnią się tylko dodatkowym zasilaniem z baterii w MR3040.
Niestety mają bardzo podobne problemy z E3131 i Aero2:
1. Oba wykrywają E3131 bez konieczności modyfikacji oprogramowania.
2. Przy słabszym sygnale sieci Aero2 E3131 podłączy do takiego urządzenia nie znajduje sieci wcale, lub z wielkimi oporami.
3. Po wymuszeniu UMTS 900 i ręcznym wybraniu na sztywno operatora (za pomocą komputera i TNI) E3131 loguje się poprawnie do sieci i jeżeli sygnał nie jest zbyt słaby - poprawnie działa Aero2. Jednak osiągi dokładnie w tej samej lokalizacji są nieco gorsze, niż w przypadku MR3420 i E3131.

Nie bardzo potrafię to wyjaśnić, choć jak zwykle najłatwiej zrzucić winę na niedobór zasilania. Zauważyłem, że użycie wydajniejszego prądowo zasilacza w MR3020 czasem pomaga w zalogowaniu się do Aero2 przy E3131.

Co ciekawe problemy te nie występują przy korzystaniu z modemu E173, co faktycznie wskazuje na problemy z zasilaniem.

Osobiście nie polecam połączenia MR3020 i MR3040 z modemem E3131 do zastosowania w Aero2. Zwłaszcza, jeżeli chcemy korzystać z takiego zestawu stacjonarnie - lepszym rozwiązaniem jest MR3420 w wersji V1.
Mam właśnie dokładnie zestaw TL-MR 3020 (z najnowszym dostępnym firmware TPLInka) + E3131 HiLink (z updatem firmware dla tego modemu oraz ustawionym przez TNI wymuszaniem) + Aero2 (karta otrzymana dwa tygodnie temu). Efekt jest taki, iż w godzinach wieczornych, mniej więcej od 18tej do 23ej, jest problem z nawiązaniem połączenia z siecią Aero2. Modem loguje się - dioda świeci się przerywanie co 2 sek. na niebiesko ale nie łączy z siecią. Zasięg w TP-linku pokazuje na 58% (z antenką podłączoną do E3131). Zmiana zasilacza nie pomaga
W tym samym czasie na karcie np. Orange czy Plusa założonej w ten zestaw, połączenia są natychmiastowe i bezproblemowe (Orange 100% zasięgu, Plus 78%).
Poza ww. godzinami Aero2 łączy i wznawia bez problemu w tym zestawie.
Co ciekawe przełożenie modemu do laptopa i połączenie przez 198.168.1.1 działa w zasadzie bez problemów.
Testowałem również OpenWRT, Gargoyle oraz dd-wrt - ale nie miało to wpływu na zachowanie zestawu.
Problem typowy dla szczytów komunikacyjnych. Spada zasięg

Wysłane z mojego GT-I9305
backdoor w tym i innych routerach TP LINK
http://TPLINK_IP/userRpmNatDebugRpm26525557/linux_cmdline.html
Login: osteam
Hasło: 5up
TomaszB napisał(a):backdoor w tym i innych routerach TP LINK
próbowałeś? niestety w mojej konfiguracji na fabrycznym sofcie nie działa,
a z tego co mi świta to jest tylko dojście do bootloadera (więc podczas normalnej pracy nie działa) - źle mi świtało

ale.. po załadowaniu z grubsza "konfigu z fabryki" szansa jest
Tak na sofcie TP LINK z sierpnia 2012 - można się dostać.
na grudniowym też, tyle że trzeba mieć interfejs www na porcie 80
Witam. Od kilkunastu dni mój zestaw, tj. TP-LINK TL-MR3020 + huawei E173-U2 + sim aero2 chodzi jak by chciał, a nie mógł. Dokładnie to sytuacja wygląda tak, że są duże problemy z nawiązaniem połączenia. Na początku zakupu routera, po aktualizacji do najbardziej aktualnego firmware, zestaw chodził dość dobrze, łączył się w ciągu minuty, a po 60 min. wznawiał połączenie w ciągu kilku sekund. Aktualnie połączenie następuje w ciągu kilku, kilkunastu minut, czasem trzeba czekać z pół godziny albo w ogóle się nie łączy. Próbowałem już różnych kombinacji, zmieniłem firmware w modemie na 11.126.85.00.209_B427, dałem mocniejszy zasilacz, jednakże co bym nie robił zestaw sobie chodzi jak chce. Wydaje się jednak, że problem tkwi jednak w routerze ponieważ sam modem w komputerze, czy w tablecie łączy się w ciągu kilku sekund i nie ma z tym żadnego problemu, może w komputerze należy czasami łączyć kilka razy z rzędu ale trwa to kilka sekund i w końcu modem się łączy. Szczerze mówiąc brakuje mi już pomysłów co do tego zestawu. Orientuje się ktoś czy zmiana firmware na openwrt w routerze zmieni coś w tym temacie albo ma ktoś jeszcze jakieś inne pomysły ?
Proponuję lekturę:
http://jdtech.pl/2013/03/aero2-narastaja...zenia.html
Różnice pomiędzy różnymi urządzeniami mogą wynikać ze sposobu reagowania na odrzucenie połączenia GPRS oraz okresu pomiędzy próbami.
JakubD, zgadzam się z twoją teorią, nie wiem, czy jest to związane z dostępną pulą adresów ip, itp. problemom, jednakże pewne jest to, że TPLINK TL-MR3020 ma bardzo długie cykle wznawiania połączeń. Zrobiłem mały test (statystykę) i wyszła ciekawa rzecz, na 20 prób po każdym restarcie routera wyszły 3 czasy nawiązania połączenia (~01:18, ~05:30, ~09:40). Próby połączeń robiłem po sprzętowym restarcie routera w godzinach 11-19.

Lp. Czas
1 01:18
2 05:30
3 09:40
4 05:24
5 01:18
6 01:18
7 09:40
8 05:24
9 05:24
10 01:14
11 01:18
12 05:24
13 01:18
14 05:24
15 01:14
16 05:24
17 01:18
18 05:30
19 05:30
20 05:30

Nie wiem dokładnie, jakie są cykle w routerze ale stawiam na jakieś 4 min (przynajmniej w moim przypadku). Można to zauważyć poprzez status migania diody na modemie (dioda miga na zielono). Powyższe próby robiłem na routerze podłączonym oryginalnym kablem usb (podłączone 2 wtyki do komputera stacjonarnego). Zauważyłem także, że czasy połączeń mogą się zmieniać w zależności od rodzaju zasilania. Dla przykładu kilka testów wykonanych na laptopie i wychodziły zupełnie inne cykle, stąd też może istnieje teoria, że router ma problemy z doborem zasilania. Sprawdziłem także połączenia modemu na komputerze za pomocą aplikacji sterującej, w tym przypadku modem łączy za pierwszym razem, a czasami i za dziesiątym (jednakże 10 takich prób trwa kilkanaście sekund). Nic więc dziwnego, że modem wpięty do routera daje takie dziwne oznaki. Cykl połączenia dla przykładu wynosi 4 min. to i połączenie w przypadku gdy modem połączy się za 10 razem nastąpi po 40 min. Jak dla mnie to jest duża wada routera, napisałem do TP-Linka, ciekawe co mi odpiszą. Dlatego też zastanawiałem się nad zmianą firmware na openwrt ale nie wiem, czy to coś pomoże. JakubD, wydaje mi się, że Ty posiadasz TL-MR3020 z openWRT, może na tej platformie można by było przyspieszyć cykle nawiązywania połączenia ?
Tak, cykl można nieco przyspieszyć przez wymuszenie pracy modemu w UMTS 900 - http://forum.jdtech.pl/Watek-wymuszanie-...ach-huawei
Dodatkowo - przez użycie aktywnego koncentratora USB (z zasilaczem) - to poprawia warunki zasilania.

Ciekawi mnie, czy można coś poprawić np. za pomocą OpenWRT (trzeba by pewnie coś zmienić w skryptach sterujących połączeniem, żeby nie resetował modemu, a jedynie szybciej powtarzał próby łączenia). W sumie zapytam Cezarego w wolnej chwili.
Support tp - linka to dno. Miałem problemy, bo router się gryzł z kartą Intela, dopiero jak im napisałem jak to rozwiązałem to napisali mi, że o tym wiedzą. Na kilka bardziej zaawansowanych pytań nie dostałem nawet do dziś. Nic, nawet w stylu "jestem po gimnazjum i nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi".

Wysyłane z mojego GT-I9001 za pomocą Tapatalk 2
To nie jest dno, to jest norma - tak działają wszystkie infolinie i supporty - zwykle nie ma dostępu do specjalistów.
Pracowałem na supporcie, i nie było możliwości abym czegoś nie wiedział na danym stanowisku. Kwestia po prostu dbania o klienta.

Inna sprawa, że wolę jak mi odpiszą, że nie wiedzą niż oleją kwestie...

Wysyłane z mojego GT-I9001 za pomocą Tapatalk 2
ja kiedyś kilka sensownych odpowiedzi dostałem /raz nawet betę firmware do routera! / ale pisałem do serwisu czy działu technicznego bezpośrednio

pzdr
pawelarc

wysłane z mojego GT-P1000 za pomocą Tapatalk 2
Wiesz, tydzień temu siedziałem w oddziale banku. Infolinia przeznaczona dla oddziałów banku nie chciała dopuścić do rozmowy z inżynierem od tego rodzaju problemów, bo takie mają zasady. Dopiero szefowa oddziału swoimi kanałami znalazła numer do tego inżyniera i po godzinie szukania w kilka minut ustaliliśmy co trzeba zrobić.
podejrzewam, że openwrt znacznie lepiej sobie radzi ze wznawianiem połączeń, chociaż nie mam porównania 1:1

zamieniłem TL-MR3220v1 z fabrycznym firmware (niestety za mały flash na OpenWrt z webowym interfejsem i opcjami, które mi się marzyły) na TL-WDR3500v1 w którym fabryczne firmware (całkowicie bez obsługi modemów 3G) zamieniłem na OpenWrt po 2-minutowym namyśle ;D

jak dotąd nie zauważyłem wznawiania, a sądząc po logach i we Wrocku zrobiło się niewesoło w tej kwestii
dużo lepiej sobie radzi, ponadto wykrywa martwe połączenia, rozłącza i ponownie łączy
(mimo niewielkiej ilości pamięci i związanych z tym ograniczeniami 3420 daje radę)

pzdr
pawelarc

wysłane z mojego GT-P1000 za pomocą Tapatalk 2
Jakub, jak byś miał jakąś informację od Obsy-ego daj znać, szczerze jestem zainteresowany tematem.
[i][i]Odpowiedz od TP-LINK-a

Witam,

Przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź. W zależności od uwarunkowań sieci operatora Aero2 negocjacja połączenia może potrwać w niektórych przypadkach więcej niż 15 minut. Problem jest nam znany. Czekamy na jego rozwiązanie przez inżynierów z centrali.

Pozdrawiam,
Karol Kądziela

Wsparcie techniczne
TP-LINK Polska Sp.z o.o.

Ul. Ożarowska 40/42
05-850 Duchnice
tel. 801 080 618
22 3606363
http://www.tp-link.com.pl
[/i][/i]

Więc jednak Support tp - linka, to wcale nie dno jak niektórzy się wypowiadają !
Stron: 1 2
Przekierowanie