[-]
Szybkie szukanie


Baner sklepu jdtech.pl
Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
E3372h-153 instalacja samochodowa
22-07-2017, 23:34 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-07-2017 23:46 przez dudinr1.)
Post: #1
E3372h-153 instalacja samochodowa
Witam,
zabudowałem w samochodzie tablet i zastanawiam się nad optymalnym rozwiązaniem zapewnienia dostępu do internetu.

Konfiguracja jaką przygotowałem to:
1. Router - Asus rt-n14u
2. Oprogramowanie - luci-17.01-snapshot-r3435-65eec8b-ramips-mt7620-rt-n14u-squashfs-sysupgrade.bin
3. Modem USB - E3372h-153 z kartą LTE z Play.
Modem przełączyłem w tryb HiLink z pomocą tego tutoriala (od razu wspomnę, że warto przerabiać modem na win niższym niż 8.0, z powodu win10 miałem sporo problemów)
Hardware version: CL2E3372HM
Software version: 22.323.01.00.143
Web UI version: 17.100.17.00.143-Mod1.16

Prośba o doradztwo i pomoc w znalezieniu odpowiedzi na pytania:
1. Jakie dobrać anteny biorąc pod uwagę "dużą mobilność zestawu". Biorę pod uwagę anteny typowo samochodowe na stałe przytwierdzone do dachu z pasmem FM, jak i dodatkowe odrębne od anteny samochodowej. Czy lepiej wziąć jedną antenę z dwiema polaryzacjami, czy dwie.

2. Wiem, że nie zawsze będę w zasięgu LTE, czy anteny dedykowane LTE w chwili przełączenia na inną technologię (przykładowo 3g) również wzmocnią sygnał?

3. Nie zależy mi na prędkościach "LTE", czy nie rozsądniej nastawiać się głównie i wzmacniać sygnał technologii, która ma "lepszy ogólnopolski zasięg". Ewentualnie wyłączyć w ogóle obsługę LTE, nie wiem czy można założyć, że tam gdzie jest zasięg LTE jest też zasięg "niższych" technologii.

4. Czy sam modem można przy pomocy konfiguracji zoptymalizować pod zastosowanie w samochodzie? Wiem, że nie ma "trybu samochodowego", jednak nie znam wszystkich konfiguracji, może są jakieś "lepiej" przystosowane do "szybkiego przemieszczania się".

Pozdrawiam,
Wojtek
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
23-07-2017, 14:32 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-07-2017 14:33 przez szopen.)
Post: #2
E3372h-153 instalacja samochodowa
1. zależy czy to ma działać w trakcie jazdy czy nie
a) jeśli ma działać to jesteś ograniczony do 1 anteny dookólnej o polaryzacji pionowej zamontowanej w zdecydowanie innym miejscu niż antena dla odbiornika radiowego
b) jeśli stacjonarnie możesz pomyśleć o zestawie 2-antenowym (2-polaryzacyjnym) z możliwością skierowania w każdym kierunku świata

2. tak polaryzacja pionowa działa również w 3G i 2G antena musi być dostatecznie szerokopasmowa (najbardziej typowe "miejskie" pasmo dla LTE to 1800MHz, a dla 3G 2100MHz, ale pasma "zasięgowe" to odpowiednio 800MHz i 900MHz)

3. zmień po prostu operatora na dowolnie innego niż Play (i niż operatorzy wirtualni opierający się na Playu)

4. tryb "automatyczny" jest najodpowiedniejszy
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
23-07-2017, 16:41 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-07-2017 16:43 przez dudinr1.)
Post: #3
E3372h-153 instalacja samochodowa
Ad.1.
Zdecydowanie w trakcie jazdy. Na postoju (głównie pod domem) router łączy się z domowym wifi w trybie klienta i internet z modemu już nie jest używany (łącze jest zbalansowane 20% modem/80% wifi).

Ad.1.a)
Także antena dookólna. Czy w grę wchodzi tylko instalacja na dachu samochodu? Czy instalacja wewnątrz ma jakikolwiek sens?

Ad.3.
Nie rozumiem czemu powinienem zmienić na operatora innego niż PLAY. Czy nie wystarczy jak zmienię modem tak aby obsługiwał tylko UMTS/GSM? Play w tych zakresach ma gorsze osiągi/zasięgi niż inni operatorzy? Pisałem, że z LTE mogę zrezygnować w kontekście zyskania na zasięgu, a nie aby na siłę z LTE zrezygnować.


Czy mógłbym poprosić o jakąś propozycję anteny dobranej do tego modemu i do tego typu zastosowania?
Na aukcjach i opisach wszystkie są "rewelacyjne/najlepsze/itp."

Pozdrawiam
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
23-07-2017, 17:01
Post: #4
E3372h-153 instalacja samochodowa
1. i 2. szczerze? osobiście nie widzę sensu instalowania anten, czułość współczesnych modemów jest wystarczająca o ile tylko są umieszczone w jakimś sensownym miejscu (najlepiej przy szybie, a nie w żadnej zamkniętej metalem przestrzeni) i jak dotąd w żadnej samochodowej instalacji nie używałem anten
(pozostaje ewentualnie kwestia doboru modemu - u mnie genialnie spisywały się modemy HSPA+DC a konkretnie E3351, który nawet nie ma gniazd antenowych, w 3G ma znacznie lepszą czułość niż E3372)

3. Play mimo ciągłej rozbudowy sieci ma nadal najmniejszy zasięg, więc problemy w trasie są bezustanne, każdy z pozostałych (W3= Plus/Orange/T-mobile) jest lepszy (choć oczywiście każdy operator ma wciąż "czarne dziury")
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
24-07-2017, 07:16
Post: #5
E3372h-153 instalacja samochodowa
W samochodzie tylko dookólna i tak jak radiowa - optymalnie na środku dachu Smile Ale ponieważ tak się nie da, to
- Są anteny zintegrowane FM/CB/GPS/GSM - takie płetwy robione pod wiele marek samochodów. Mocujesz na dachu i problem z głowy, tylko zorientuj się co do charakterystyki toru antenowego GSM.
- Wg mnie poza miastem trzymanie modemu wewnątrz jest mało sensowne, bo obudowa samochodu jest bliska klatce Faradaya, a jak nie chcesz przyklejać modemu do szyby i jakoś zgrabnie go ukryć, to bez anteny się nie uda.
Ad. 3. PLAY w roamingu ogranicza prędkość do 1,5 Mbit/s.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
24-07-2017, 09:35
Post: #6
E3372h-153 instalacja samochodowa
jakubd dziękuję za rady.
Zdecydowałem się na zintegrowaną antenę FM/GPS/GSM (bez CB, mam wrażenie, "im więcej funkcji" tym większe kompromisy i mam nadzieję rezygnując z CB reszta tylko zyska).

1. Czy mógłbyś mi polecić jakąś firmę lub konkretny model anteny dla Opel Astra H 3 kombi? Anten już szukałem jednak jak już pisałem "wszystkie są świetne", więc podanie firmy już pomoże mi zawęzić wyniki.

2. "zorientuj się co do charakterystyki toru antenowego GSM." - czy możesz rozwinąć lub mnie nakierować?

3. Zaskoczyła mnie informacja o ograniczeniu prędkości w roamingu krajowym przez PLAY. Czy inni operatorzy też tak robią? Jakiego ewentualnie warto wybrać, bez takich ograniczeń?


Swoją drogą teraz mam podstawową antenką do modemu i zysk siły sygnału to średnio 20-25%, nie wiem czy wzrost siły sygnału przekłada się na jakość, póki co skrypt rejestrował tylko siłę na tej samej trasie. Przerobię go aby "gromadził" wszystkie dane dotyczące sygnału z API.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
25-07-2017, 09:31
Post: #7
E3372h-153 instalacja samochodowa
1. Jak znajdziesz spełniający wymogi twoje oryginał (nie wiem, czy do Astry H robili takie płetwy fabryczne, sam mam dogorywającą Astrę F i następne już mi się mniej podobały) i cię na niego stać to kup - najmniej problemów z montażem, zapewnieniem zasilania do ew. wzmacniaczy (to np. istotne w przypadku Octavii było).

Z marek robiących dobre anteny było Sirio ze swoim Triflexem, ale to dotyczyło Octavii, z którą jestem bardziej na czasie teraz.

2. Np. zysk anteny to 2 dBi, strata na kablu to 8, więc sumarycznie masz tłumienie 6 dBi - zobacz, czy cokolwiek na tym zyskasz. Albo np. wymagany jest kabel o przekroju 0,5mm, a masz miejsce tylko na 0,2mm.

3. Play od pół roku zaczął ograniczenia (najpierw było 3 Mbit/s, teraz dodatkowo zeszli do 1,5). Wszystko kwestia kasy jak zawsze. Problem dotyczy tylko roamingu na usługach Play ew. świadczonych dla innych operatorów (np. Virgin). Nie dotyczy operatorów infrastrukturalnych - Orange, Plus, Play, Tmobile.

Testy są najważniejsze - co z tego, że postawisz antenę, jak zysku nie będzie, albo co gorsza będzie gorzej. Interesuje nas faktyczna prędkość, a nie wskazanie sygnału, które zwłaszcza w 3G jest drugorzędne.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
25-07-2017, 17:44 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-07-2017 21:57 przez dudinr1.)
Post: #8
E3372h-153 instalacja samochodowa
Ad.1.
Nie znalazłem nic dedykowanego Astrze h 3 kombi. Będę jeszcze szukał.

Ad.2.
Czy są anteny, które w domyślnej konfiguracji generują tłumienie? Pewnie źle interpretuję zysk i stratę ale taka konfiguracja czyni antenę (i jej sprzedaż) bezsensowną jeśli obecność neguje zysk z samej anteny.

"wymagany jest kabel o przekroju 0,5mm, a masz miejsce tylko na 0,2mm." w jakim sensie "mam miejsce tylko na 0,2mm", odnośnie samej wtyczki w modemie? Jeśli tak czy nie można użyć adaptera.

Odnośnie testów i tego, że jakość sygnału jest drugorzędna. Czy jest jakaś rozpiska wyjaśniająca jaka wartość jakiego parametru jest dobra? Tak abym mógł sobie to w aplikacji rozpisać i aby mi na bieżąco "interpretowała" wynik.
Na przykład rozpiska, która powie jakie wartości dla danych parametrów są dobre, a jakie gorsze "RSSI -59dBm, RSRP -79dBm, RSRQ -5".

update:
interpretacje wskazań znalazłem Tu
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
25-07-2017, 23:39
Post: #9
E3372h-153 instalacja samochodowa
2. To troszkę bardziej złożone.
- Robisz pomiar w samochodzie - wychodzi moc sygnału np. -102 dBm (uwaga - dBm to miara mocy i jest to liczba ujemna, im niższa - tym słabszy sygnał, dBi to miara zysku anteny, mniej więcej można uznać, że zysk anteny 6dBi daje korzyść w postaci mocy większej o 6dBm, ale czy to coś pomaga zależy np. od tego, czy nie ma jakiś zniekształceń, szumów itd.)
- Wychodzisz w miejsce instalacji anteny i to samo urządzenie (modem) pokazuje moc -85 dBm
(a ciągle nie podłączałeś anteny!, a już masz zysk)
- Podłączasz antenę o zysku powiedzmy 0 dBi (krótki patyk o długości 10cm ma właśnie zysk zerowy)
- Podłączasz antenę kablem o stracie 4 dBi i pigtail wnoszący kolejny 1 dBi straty.
- Sumarycznie masz w takiej konfiguracji sygnał w miejscu instalacji w samochodzie -85-0-5 ~= -90dBm

MIMO użycia anteny o zysku zerowym i kabla o stracie 5 dBi masz efektywnie lepszy sygnał w modemie, bo "pobierasz" anteną sygnał z miejsca o znacznie większej mocy sygnału, bo nie występuje tłumienie od elementów samochodu i efektu klatki faradaya.

To tylko przykład, sam musisz to zmierzyć u siebie. Jak masz ogrzewaną przednią szybę, to efekt jest większy. A jak masz plastikowe elementy karoserii, to mniejszy.

---
W kwestii kabla i przekroju - tu chodzi np. o miejsce po podsufitką, czy kąt pod jakim musi skręcać kabel.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
26-07-2017, 00:12
Post: #10
E3372h-153 instalacja samochodowa
to wszystko jest jeszcze bardziej skomplikowane - nie ma anten o zysku 0dBi (przynajmniej tym katalogowym, czyli zysku mierzonym w najoptymalniejszym kierunku pracy)

ponieważ zysk anteny jest mierzony względem nieistniejącej w rzeczywistości anteny izotropowej (promieniującej idealnie jednakowo w każdym kierunku), która jest wyidealizowanym przypadkiem anteny o najniższym zysku

z drugiej strony każda realna antena ma takie kierunki dla których zysk jest zerowy, ale stanowią one właśnie granicę miedzy kierunkami dla których zysk jest dodatni, a takimi dla których jest ujemny (czyli kierunki dla których występuje tłumienie)

prosty dipol ma zysk około 2 dBi (oczywiście w kierunku roboczym, czyli w płaszczyźnie do niego prostopadłej)
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Podziękuj Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Huawei E3372h-153 Jak wysłać kod USSD przez komende AT Unix-like 11 1 198 22-08-2017 19:46
Ostatni post: jakubd
  Czy modem E3372h HiLink wznawia połączenia? aro84 7 907 10-08-2017 13:49
Ostatni post: aro84
  Problem z modemem Huawei e3372h-153 gg_fun 2 865 07-08-2017 17:44
Ostatni post: gg_fun
  Huawei e3372h-153 problem z przejściem na HiLink ClassAxion 5 1 589 06-12-2016 17:32
Ostatni post: szopen
  Huawei E3372h-153 - wymuszenie LTE lajt 30 18 998 13-10-2016 15:30
Ostatni post: szopen